In gesprek met: Eline la Croix [100%NL]

Eline la Croix wordt al op jonge leeftijd aangetrokken door de radio terwijl haar leeftijdsgenootjes met poppen spelen. Ze begint bij lokale radiostations als FunX, Colorful Radio en Amstelveen Lokaal. In de zomer van 2003 mag ze haar kunsten voor het eerst landelijk laten horen op 3FM. Eenmaal per week presenteert ze op de publieke popzender een nachtprogramma, totdat Timur Perlin teruggaat naar Yorin FM.

In de zomer van 2004 is ze elke maandag tot en met donderdag ’s avonds te horen op 3FM, maar na die periode kiest de zenderleiding voor MTV-VJ Sander Lantinga. Ze gaat terug naar de nacht waar ze aanvankelijk elke werkdag tussen 4 en 6 is te horen, maar al snel blijkt het ritme voor haar slopend. Ze gaat weer terug naar één nacht per week op 3FM maar begint ondertussen met het ochtendprogramma Morning Flava op 747 AM. Na een aantal maanden stopt dat project omdat het toe moest werken naar een nieuw radiostation dat er uiteindelijk nooit is gekomen.

Ze krijgt er een show op vrijdagmiddag voor terug op 747 AM onder de noemer Lijn5. Ondertussen stapt ze over van de NPS naar LLiNK, de nieuwe idealistische omroep. Ze gaat MoveYourAss doen op de dinsdagavond van 3FM. Daarnaast presenteert ze mede ook de televisievariant van MoveYourAss. “Ik vond televisie echt heel tof en ik ben erg dankbaar voor de kans, maar het is niet echt mijn medium. Wat ik vooral mis is het live-aspect. Een liveshow zou ik wel willen doen of een programma waarbij ik veel meer inspraak heb. Radio blijft lekkerder.” Juni 2006 besluit ze om de publieke omroep te verruilen voor het nieuwe commerciële 100%NL. Voor die zender maakt ze elke werkdag te middagshow tussen 17 en 20 uur.

Naar 100%NL
“Herbert Visser (de baas van 100%NL, red.) belde mij op met de vraag of ik wat met hem af wilde spreken. Hij ging namelijk een nieuwe zender opstarten en zag mij wel zitten. Ik dacht van wat ik nou voor iemand aan de lijn? Mijn instelling was ‘eerst zien, dan geloven’, want ik heb meer zenders ten onder zien gaan. Ik droeg het wel meteen een warm hart toe, want ik geloof in mensen, maar ik weet hoe moeilijk het is om een zender op te starten. We hielden contact en het zag er goed uit. Eigenlijk geloofde ik het pas toen ik voor het eerst mijn stem uit de speaker hoorde komen.”

De begintijd bij 100%NL was moeilijk. “Het was een nieuw station, dus er was amateurisme en chaos alom. De studio draaide eerst op PC Radio en ik heb erom gebeden of het alsjeblieft Dalet mocht worden. We kregen een middag training in PC Radio en de man die ons les gaf zei telkens dat hij het ook niet goed wist en dat er een bug in het systeem zat. Gelukkig was er nog een heldere ziel binnen het bedrijf die het met mij eens was en dat was onze technicus Tim. Hij is 21 maar regelt echt alles op zijn gebied. Je kunt tien poppetjes boven hebben lopen die goed kunnen presenteren, maar iemand die de techniek doet is zo belangrijk. Dat werd nog wel eens vergeten, al schijnt dat verbeterd te zijn.”

Bij 3FM was ze als nacht-DJ niet zo bekend, maar bij 100%NL is ze na Dave Donkervoort de geroutineerdste. “Ik heb de anderen ook wel geholpen, maar het is niet zo dat als je vijf jaar radio maakt je alles per se beter doet. Ik heb me echt verbaasd over sommige DJ’s die zoveel talent lieten horen. Ik dacht dan echt van ‘dat kon ik nog niet na een jaar’. De mensen die hier begonnen waren allemaal zo verschrikkelijk zenuwachtig. Ik heb dat ook gehad, maar dan toen ik bij 3FM begon. Hier ben ik heel erg relaxed begonnen, maar ik ben de laatste jaren ook veel relaxeder geworden. In het begin had ik mijn plekje nog niet, maar dat komt langzamerhand.”

De middagshow
Haar programma op 100%NL maakt ze alleen. “Ik heb geen producer, dus ook geen klankbord waarmee je kunt overleggen of een item wel of niet leuk is. Omdat ik heel erg kritisch ben keur ik een idee af, terwijl het misschien toch wel erg leuk is. Met mijn collega’s over dit soort dingen praten is lastig, want die hebben een hele andere show. Met Herbert kan ik het er wel over hebben, maar hij is megadruk.”

Het uitzendtijdstip van de show van Eline, elke werkdag van 17 tot 20 uur, is ongebruikelijk. “Ik had ook liever het tijdsslot tussen 16 en 19 uur gehad, maar zo is het nou eenmaal bedacht. Mijn programma is wat intensiever dan de programma’s tussen 9 en 17 uur, ik mag wat meer praten. Het is wel raar, want nu is het steeds donker en als ik naar huis toe rij is de dag al voorbij. Alle collega’s gaan lekker met elkaar uit eten, maar ik kan nooit.

Emotie
Als ze dingen op de radio doet, komt er een bepaalde emotie bij kijken. “Ik kan geen berichtje voorlezen over een onderzoek waaruit zou blijken dat 70 procent van de mensen vreemdgaat. Ik moet daar eerst iets bij voelen voordat ik het behandel. Ik vind snel iets te inhoudsloos en te suf. Uiteindelijk zit ik dan drie uur zonder content, hahaha.” Echte twijfel kent ze niet meer. “Ik weet dat er mensen zijn die me haten en ik weet dat er mensen zijn die van me houden. Ik maak me daar niet zo druk om, maar hoop wel dat mensen het leuk vinden als ze mijn show horen. Ik geloof dat ik een goede jock ben, al heb ik in het begin periodes gehad dat ik niet goed genoeg mijn best deed. Soms ging er zoveel mis dat ik een half uur lang non-stop draaide en dat kan gewoon niet.”

De laatste tijd had ze enige persoonlijke problemen en daardoor werd het lastig om een radioshow te maken. “Ik wilde die intieme dingen niet delen met heel Nederland, maar ik ben persoonlijk naar mijn luisteraars toe. Het liefste had ik zwaar staan schelden en huilen, zeker als je dan een nummer als “Break” van Woodstick draait. Dat nummer doet mij iets en het scheelde niet veel af ik was ontzettend gaan janken en had geroepen ‘bel me dan steunen we elkaar’. Terwijl natuurlijk niemand op zo’n melodramatisch ding zit te wachten. Misschien vijf mensen, maar de rest van Nederland denkt ‘wat doet die doos op mijn radio’.”

“Dat is het moeilijke van radiomaken. Iedere DJ roept altijd dat het belangrijk is om jezelf te zijn op de radio en dat is zo, maar je kunt niet altijd jezelf zijn. In sommige gevallen kan het wel, zoals wat Bert van Lent doet. Hij gooit gewoon alles de zender op. Ik begrijp nu ook waarom Ruud de Wild na de aanslag op Pim Fortuijn zo lang geen radio heeft gemaakt, want dat is onmogelijk omdat het allemaal zo persoonlijk is.” Ze denkt niet dat mensen het aan haar hebben gemerkt dat er wat mis was. “Je zou het gemerkt kunnen hebben omdat ik toen veel meer aan het af- en aankondigen was, maar ik ben vrijwel altijd in staat om een glimlach op te zetten.”

Muziek
100%NL draait alleen maar Nederlandstalige muziek of platen die een link hebben met Nederland. “Ik mis het soms best wel dat ik geen Engelstalige dingen kan laten horen, maar ik ben gevraagd om binnenkort een uur lang mijn favoriete platen te draaien op V-Radio en dan kan ik ook andere dingen draaien. Maar daar zullen ook zeker Nederlandse platen tussen zitten, want sinds ik bij 100%NL zit inspireert me dat wel. Wij hebben echt heel veel getalenteerde mensen en het fijne is dat je de muziek veel beter begrijpt.”

De zender gelooft dat het mogelijk is om twee extreme platen na elkaar te draaien, dus eerst een typische Sky Radio-hit en daarna een Radio 538-single. “Ja, dat is toch prima? Ik denk niet dat mensen zo beperkt zijn dat ze maar één ding leuk vinden, zeker niet als ze naar de radio luisteren. Het is juist wel leuk. De playlist kan overigens nog wel wat beter, het mag wat meer uptempo en wat meer soul. Pop en rock gaat lekker, qua urban draaien we alleen hiphop. Persoonlijk vind ik dat jammer. We hebben ook geen Nederlandse versie van Mary J. Blidge.”

Vrouwen
De programmering van 100%NL bestaat voornamelijk uit vrouwen. “Ik had nog nooit in een dergelijke omgeving gewerkt, maar ik vind het superleuk. Ik dacht eerst dat ik het verschrikkelijk zou vinden, omdat ik bang was voor een enorme bitchfight. Sommige jocks vinden het echt naar als een collega populairder is dan hijzelf. Als Wendy beter scoort dan ik dan zou ik dat prima vinden, want ik weet dat zij heel anders is in presenteren.”

De feedback van de luisteraars valt nog wat tegen. “Als je mensen oproept om te reageren dan komt er nog niet zoveel binnen, maar ik ben dan ook 3FM gewend. Nou vraag ik luisteraars ook niet zoveel om te sms’en, dus dat scheelt ook. Wat me wel opvalt is dat ik evenveel vrouwelijke sms’jes krijg als bij 3FM. We hebben ook veel vrouwelijke luisteraars, ook in de groep onder de 20.”

De toekomst van 100%NL
In de eerste luistercijfermeting kwam 100%NL er nog niet al te best uit, maar Eline heeft goede hoop. “Ik denk dat de zender heel erg groot kan worden. Wij zijn een enorme stimulans voor de Nederlandse muziekindustrie en ik geloof dat wij over een jaar of drie bij alle Nederlandse muziekproducties zijn betrokken. Zo zou het moeten zijn. 3FM doet dat ook wel, maar wij strijden echt voor de Nederlandse muziek.”

Persoonlijke ambities heeft ze ook. “Maar eerst wil ik 100%NL uitbouwen tot een groot station. Daarna lijkt het me leuk om evenementen te organiseren maar ondertussen wel gewoon te horen blijven op 100%NL. Of om mee te werken aan organisaties die Nederlandse muziek steunen. Een eigen radiostation zit ik ook nog wel aan te denken, iets in het buitenland, maar ik richt me nu op 100%NL.”