In gesprek met Margot James [Spotify NL]

Voor Radio.NL zal Dave Leusink de aankomende tijd een aantal interessante of opvallende bedrijven uit de radio- en muziekbranche interviewen. Wie zijn de mensen er achter, hoe zijn deze bedrijven de afgelopen tijd gegroeid, welke ideeën leven er en wat kunnen we van ze in de toekomst verwachten;

Spotify bijt de spits af
Radioluisteraars worden steeds ouder, gebruikers steeds interactiever en consumeren bovendien steeds minder ‘lineair’; meer en meer kijken of luisteren ze wanneer het hen uitkomt. Als je het eens bent met deze conclusies, zal het je niet verbazen hoe een ‘streaming service’ als Spotify zo snel kan groeien.

Spotify ís er altijd. En óveral. Was nog maar een paar jaar geleden de computer een ‘thuis ding’, tegenwoordig is het dankzij smartphones een ‘overal ding’. Hoogste tijd dus om de Nederlandse dependance van Spotify – een van origine Zweeds bedrijf – in Amsterdam te bezoeken.

Het bezoeken van Spotify is al een gezellige onderneming; het bedrijf zit aan de Bloemenmarkt in Amsterdam. Eenmaal binnen valt meteen een enorme grote groene muur op met daarop het logo van Spotify. Als de inrichting het nog niet zou verraden dan verraden de mensen het zelf wel; met veel jonge medewerkers straalt de werklust je tegemoet.

Ik ontmoet Margot James (30), Account Director bij Spotify Nederland.

Margot, kan je allereerst iets vertellen over je persoonlijke achtergrond?

“Ik ben geboren in Bangkok, Thailand waar mijn vader werkte voor een internationaal bedrijf. Ik heb daarna heel even in Nederland gewoond, vervolgens in Houston, Amerika en vanaf mijn zesde jaar in Nederland, in een dorp genaamd Oegstgeest. Daar zat ik als klein meisje op zolder al uren achtereen nieuwe muziek te luisteren en te downloaden. Mijn ouders en broer zijn ook grote muziekliefhebbers, dus muziek is mij met de paplepel ingegoten. Uiteindelijk ben ik in Amsterdam aan de UvA Media en Cultuur gaan studeren en op die wijze ook altijd bezig geweest met allerlei vormen van media.

Al vrij snel na mijn studie kwam ik terecht bij de muziekwebsite NLtracks, aan de Singel in Amsterdam, waar ik onderdeel was van het Sales & Concepts team. Ik bedacht daar o.a. concepten voor Nederlandse artiesten om hun online visibility te vergroten.

Na een jaar daar met veel plezier te hebben gewerkt werd ik verliefd op Spotify. Mijn harde schijf met al mijn muziek was zojuist gecrasht en ik ontdekte toen deze nieuwe service. Het gaf me in één keer toegang tot een ongekend aantal tracks, op mijn laptop, tablet en mobiel. Ik kon ineens heel gemakkelijk nieuwe muziek ontdekken, playlists maken en dat delen met mijn vrienden. Wat mij daarnaast zo aantrok aan Spotify is het sociale karakter van het bedrijf. Het brengt mij nog dichter bij de nieuwe manieren van hoe wij met z’n allen muziek consumeren. Ik wilde graag in die ontwikkeling mee en er onderdeel van uitmaken.

Via een bekende die in Stockholm werkte bij het hoofdkantoor heb ik gevraagd of ze geen mensen zochten voor het Nederlandse kantoor. Dat kwam mooi uit, want ze waren net op zoek naar twee account managers en zo ben ik hier terecht gekomen.”

Wat gebeurt er bij deze Nederlandse vestiging?

“In Amsterdam zitten we voornamelijk met een commercieel team, met wie ik samen verantwoordelijk ben voor de gratis versie. Deze versie wordt mogelijk gemaakt door reclames en op die manier kunnen wij consumenten gratis muziek op hun laptop en computer aanbieden. Naast het salesteam hebben we sinds kort ook iemand dedicated op marketing voor de Benelux. De rest wordt aangestuurd door kantoren in Stockholm, London en New York.”

Hoe kon Spotify zo snel groeien in Nederland?

“In het begin simpelweg door mond-op-mondreclame. Nederlanders zijn grote muziekfans.

Er bleek uit een onderzoek uit de UK dat maar liefst 96% van alle Spotify-gebruikers de service aan zou raden bij vrienden (BrandPlay, november 2010).

Een andere oorzaak van de snelle groei is de Facebook integratie die we sinds 2 jaar hebben. Muziek is natuurlijk iets heel sociaals en vanuit die gedachte willen wij onze service steeds socialer maken. Uit onze data is ook af te lezen dat er ontzettend veel muziek wordt gedeeld.

Vergeet naast Facebook ook zeker niet onze samenwerking met KPN, die hun consumenten gratis Spotify Premium aanbiedt bij een all-in-one pakket.

Toen ik 2,5 jaar geleden begon bij Spotify moesten we het product nog aan bijna iedereen uitleggen. Tegenwoordig kent iedereen Spotify wel, ineens is het een normaal goed geworden. Echt mooi om te zien dat we in een korte tijd de early adopter fase zijn ontgroeid.”

Wat is de achterliggende gedachte van ‘follow’ binnen Spotify?

“We hebben een groot aantal artiesten, bekende mensen en mediapartners die je sinds kort kunt volgen binnen Spotify, wat veel engagement oplevert binnen het platform. We zijn continue nieuwe artiesten aan het toevoegen aan onze service, die je kunt volgen en kunt zien wat ze luisteren. Zo ontstaat er een hele gemakkelijke manier om nieuwe muziek te ontdekken.”

Spotify en FM-radio als combinatie versterkt campagne-effecten bij jongeren, zo blijkt uit onderzoek. Hoe dat zo?

“Uit onderzoek dat we samen met Universal Media, GfK Daphne en ABN AMRO hebben uitgevoerd, blijkt dat adverteren op Spotify met audiospots in combinatie met traditionele radio-inzet campagne-effecten verhoogt. De resultaten van de ABN AMRO studentencase laten zien dat blootstelling aan de combinatie van radio en Spotify een hogere uplift van campagneresultaten teweeg brengt dan enkel aan radio alleen.

De doelgroep 18-24 is sterk vertegenwoordigd binnen ons platform en zijn zeer actief binnen Spotify. Voor merken dus een zeer positieve omgeving om hen te bereiken, terwijl ze hun eigen muziek, op een legale manier aan het beluisteren zijn. Het voordeel van Spotify is dat je doelgroepen heel gericht kunt targeten op leeftijd, geslacht, tijd, locatie en muziek genres. We hebben daarnaast maar twee en een halve minuut aan commerciële zendtijd per uur, waardoor de recall en awareness hoger zijn dan op radio. Spots vallen daarnaast ook meer op doordat mensen echt naar hun eigen muziek aan het luisteren zijn.”

Wat doen jullie aan branded content op Spotify?

“Het is mogelijk om branded content in ons systeem te uploaden. Starbucks heeft in de UK bijvoorbeeld een hele leuke campagne gedaan waar ze radioshows van een half uur binnen Spotify hebben geüpload. Deze bestonden uit muziek en showitems met bekende mensen. Een ander voordeel van Spotify is dat we binnen ons platform ook traffic kunnen genereren met advertenties,  zodat een nieuw programma meteen al kan rekenen op relevante luisteraars.”

Zijn er nog meer nieuwe functies binnen Spotify te verwachten?

“We hebben recent ‘discover’ uitgerold, waarbij artiesten, concerten en tracks op maat worden gesuggereerd aan onze gebruikers, op basis van hun luistergedrag.  Daarnaast is Spotify nu ook beschikbaar binnen een webplayer, dat wil zeggen direct luisteren vanuit je browser zonder de software op je computer te hebben staan. Daardoor is het mogelijk dat je altijd en overal je favoriete muziek kunt luisteren.”

Zijn er plannen om ook films op Spotify aan te bieden?

“Nee, we zijn ons echt aan het focussen op muziek, want dat is onze core business.“

Wat is de invloed van Spotify op nieuwe artiesten?

“Spotify helpt nieuwe artiesten om bestaande fans te bereiken en om nieuwe fans aan te boren. Je kunt als artiest nieuwe muziek op Spotify lanceren, het posten op sociale kanalen, feedback vragen aan je fans en zien welke tracks ze het leukste vinden. Sommige artiesten, zoals de Zweedse EDM artiest Cazzette, releasen hun muziek exclusief op Spotify en zien hierdoor groot succes. “

Tot slot, hoe gaat de samenwerking van Spotify met Ford en Volvo?

“Onze missie is om muziek altijd en overal beschikbaar te maken; op je computer, mobiel, tablet, homesysteem en nu dus ook in de auto. Je kan er daarom wel vanuit gaan dat we met nog met veel meer van dit soort samenwerkingen gaan komen.”

Margot, bedankt voor de gastvrijheid en dit interview. Volgende week ben ik voor Radio.NL op bezoek bij MyRadio van Skyradio.

Dave Leusink

 

Kijk ook in het Dossier :In Gesprek Met.