De luistercijfers van het Continu LuisterOnderzoek (CLO) over de periode januari-februari 2007 zijn bekend. Het Continu LuisterOnderzoek wordt door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RAB, het Radio Advies Bureau voor de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio Groep, Talpa Radio, Q-music, SBS Radio, Crosspoints, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en CRN. Met ingang van deze rapportage is ook TMF Radio opgenomen.
Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in januari-februari 2007. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.961 respondenten van 10 jaar en ouder.
Met ingang van deze meting hanteert het CLO de nieuwe normweging van de ‘Gouden Standaard’. De Gouden Standaard is gebaseerd op cijfers en data van het CBS en is door de MarktOnderzoekAssociatie als weegnorm in de markt aanbevolen. Door deze nieuwe normweging maakt het radio-onderzoek gebruik van de meest actuele cijfers van de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Evenals bij de andere mediabereik onderzoeken veroorzaakt de invoering van de Gouden Standaard een zekere trendbreuk in de bereikcijfers.
Tot nu toe werd gebruik gemaakt van de ‘Zilveren Standaard’, die afkomstig is van de MiniCensus. Met name de samenstelling in termen van leeftijd en opleiding vertoont de grootste wijzigingen. Dat betekent niet dat er anders naar de radio wordt geluisterd, dus hoger opgeleiden zijn niet meer of minder naar de radio gaan luisteren, maar de Gouden Standaard stelt vast dat er meer hoger opgeleiden in de bevolking aanwezig zijn, zodat ze zwaarder meewegen in de berekening van de gemiddelde luisterdichtheid dan wanneer de Zilveren Standaard zou worden toegepast.
De marktaandeelontwikkeling van de landelijke en regionale publieke en commerciële zenders staan in bovenstaande figuur weergegeven (gehele week; 07.00-24.00 uur).
De gemiddelde luistertijd per dag (personen 10+ jaar) bedraagt over deze periode in het tijdvak 07:00-24:00 uur 3 uur en 11 minuten. De gemiddelde luistertijd is daarmee 7 minuten korter dan in de vorige meetperiode. Onderstaand overzicht geeft de gemiddelde luisterdichtheden alsmede de marktaandelen van alle zenders over de maanden januari-februari 2007 (gehele week; 07.00-24.00 uur). Ter vergelijking worden tevens de gemiddelde luisterdichtheden en marktaandelen van alle zenders voor de periode december 2006-januari 2007 in ditzelfde tijdvak vermeld.
ORN Radio is een combinatie van de zenders Radio Noord, Omrop Fryslân, Radio Drenthe, Radio Oost, Radio Gelderland, Radio M Utrecht, Radio Flevoland, Radio Noord-Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant en L1 Radio.
CRN Commercieel Regio is een combinatie van de zenders Waterstad FM, Hot-Radio, Keizerstad FM, City FM Classic Rock (Randstad en Noord), Stads Radio, Radio 8FM, XFM, Star FM, Wild FM, Fresh FM, Magic FM 94.9 Amsterdam en RADIONL.
Bron: RAB/Intomart GfK Continu LuisterOnderzoek 2007. Volgende rapportage op donderdag 19 april: meetperiode februari-maart.