Opnieuw is de Melkunie-koe in de prijzen gevallen. De commercial waarin het beest in een moter met zijspan wegrijdt, won deze week een Gouden Effie. Effies zijn de jaarlijkse prijzen voor de meest effectieve reclames. De jury waardeerde dat de bekroonde commercial zo snel aansloeg by de jonge doelgroep.
De kreet ‘Die kan het shaken’ was al na een paar weken zo ingeburgerd dat de koe en de acteur,die de man van de Melkunie speelde. Tydens de TT van Assen van vorig jaar een rondje langs een uitzinnig plubliek mochten ryden.Binnen zeven maanden veroverde Campina Melkunie 23 procent van de vaderlandse markt voor milkshakes.
Het filmpje, bedacht door het reclamebureau Lowe Kuiper Schouten, viel onlangs al elders in de pryzen. De Melkunie- koe was overigens de enige die een Gouden Effie kreeg. Zilveren onderscheidingen waren er voor ondermeer commercials voor Hooghoudt (Uut Grunningen), Sanex (Rintje Ritsma) en Carisma (de posteractie) en voor de restyling van Vroom en Dreesmann. Bronzen Effies gingen naar Unox (elfstedentocht) en naar Commit Arbo voor de baas die zyn personeel blaffend probeert te motiveren.