De omroepen verliezen zeker 35 miljoen tot 50 milj…

De omroepen verliezen zeker 35 miljoen tot 50 miljoen gulden als dagbladen met eigen tv-gidsen komen. Dit valt op te maken uit de resultaten van een onderzoek dat het bureau IntërView in opdracht van de NOS heeft verricht. Ruim tien procent van de lezers van een omroepblad zegt zijn huidige gids de deur uit te doen, zodra de kranten een gratis programmablad meegeven met de(zaterdag)editie. Omroepen vrezen dat de gevolgen op de langere termijn nog desastreuzer zijn. In enkele gevallen kan het zelfs leiden tot het verdwijnen van gidsen. Er bestaat grote kans dat binnenkort de eerste gratis gids zal verschijnen. Over twee tot drie weken komt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) met een uitspraak over vrij gave van de televisiegegevens. In maart kwam dit orgaan al met het voorlopige oordeel dat de omroepen gezamenlijk misbruik maken van hun machtspositie., Dagblad De Telegraaf zal onmiddellijk, al dan niet in combinatie met SBS 6, met een gids komen wanneer – zoals verwacht wordt – de NMa groen licht geeft voor publicatie. Ook andere kranten hebben dergelijke plannen. Voor veel omroepen zijn televisiegidsen sinds jaar en dag een melkkoe. Volgens cijfers van het Nederlandse oplage Instituut bedroeg in 1997 de gezamenlijke oplage van de omroepbladen wekelijks 4.669.621 exemplaren. Een teruggang van 10 procent betekent verlies van zeker 450.000 kopers. Een jaarabonnement op een omroepblad kost gemiddeld bijna 75 gulden. Zo komt de inkomstenderving dus minimaal uit op 450.000 x 75 gulden, ofwel fl 33.750.000. Het omzetverlies zal nog hoger uitvallen, aangezien de advertentietarieven omlaag moeten, naarmate de oplagen teruglopen. Bovendien zijn de gidsen voor ruim 20 procent van de omzet afhankelijk van de losse verkoop en uit het onderzoek komt naar voren dat de teruggang juist onder de kopers van deze (duurdere) losse nummers het grootst zal zijn.

Gerelateerde berichten