De Arnhemse discotheek Luxor krijgt geen FM-frequentie. De landelijk bekende dans-, en concerthal nabij het station wilde zelf met commerciële radio beginnen in de Gelderse hoofdstad. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kende de twee beschikbare FM-kanalen echter toe aan Radio 8FM uit Den Bosch en HOT Radio uit Hengelo in Overijssel. Luxor wilde onder de naam Frequent FM de ether in, aldus directeur J. Damen. De afgelopen jaren was Luxor al actief via de Stadsomroep en de commerciële zender Trend FM. Damen: “In het programma Saturday Night Live zonden wij live concerten in Luxor uit en maakten we interviews met de artiesten.” De coneerthal wil de ether in om haar-doelgroep snel te bereiken. Damen: “Wij hebben een snel reclamemedium nodig. Plakken is lastig. Straks mag het niet meer. Het is toch een vorm van stadsvervuiling. Alleen, we kunnen nu nog niet zonder.” De aanvraag van Luxor is afgewezen door het ministerie. Volgens een Haagse woordvoerder waren er twee voorwaarden om in aanmerking te komen. E-en aanvrager voor een etherfrequentie diende al actief zijn op de kabel en over een zeker marktaandeel te beschikken. Luxor had geen van beide. Radio 8FM en HOT Radio wel, in het gebied waar ze vandaan komen. Damen overlegt nu’over een programma met live-muziek vanuit Luxor op een van deze zendërs. Radio 8FM en HOT Radio brengen soortgelijke programma’s. Vanaf januari volgend jaar zijn ze in Arnhem en omgeving te ontvangen in de auto en op andere radio’s met een eigen antenne. Ook HOT Radio wil haar luisteraars vermaken met popmuziek uit de jaren tachtig en negentig en regionaal nieuws. HOT Radio is gevestigd in het Overijsselse Hengelo en is voor 100 procent eigendom van H. Kokkeel. De zender stuurt 24 uur per dag programma’s de ether in. De commerciële stations mogen maximaal negen minuten per uur reclame uitzenden. Nu is de reclame-opbrengst nog minimaal omdat ze via de kabel niet zoveel luisteraars bereiken. Ze verwachten beide dat hun luisterbereik flink zal stijgen door de uitzending via de ether. HOT Radio heeft ook drie frequenties in Overijssel toegewezen gekregen. De zender profileert zich als het station van Twente en de Achterhoek. Bij het bedrijf werken twintig mensen, aldus marketing manager K. Borgman. Een nieuwsredactie van drie á vier mensen verzamelt en leest het regionale nieuws. Nationaal en internationaal nieuws wordt betrokken van persbureau ANP