De BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders betich…

De BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders beticht Nederlandse dagbladen ervan te veel hebben gerekend voor advertenties. Ze zal haar leden binnenkort adviseren over mogelijke stappen tegen de kranten. Er wordt dus aardig gerommeld met de cijfertjes. Dat heeft directeur A.J. Versteege vanochtend gezegd naar aanleiding van nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van de Nederlandse Dagbladpers (Cebuco). Uit die cijfers blijkt dat de Nederlandse kranten in het jaar 1997/’98 samen een oplage hadden die 238.147 exemplaren lager lag dan aan de adverteerders was opgegeven. De dagbladen zijn dit jaar onder druk van adverteerders overgestapt naar een nieuwe berekeningsmethode voor hun oplage. Vanaf dit jaar meet Cebuco het gemiddelde over een heel jaar. In de oude berekeningswijze lag de nadruk op de maand september. Door in die maand veel proefabonnementen te verkopen konden de dagbladen hun oplagecijfer oppoetsen.

Gerelateerde berichten