Antirook-campagne wekt verontwaardiging. De op 1 oktober begonnen anti-rook campagne van de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) leverde elf klachten op bij de Reclame Code Commissie. ‘De roken is niet cool’ campagne bestaat uit vijf commercials waarin onder meer een ober in het glas van een lastige klant plast en een meisje een jongen in het kruis tast. Een woordvoerster van de commissie vindt elf klachten relatief weinig, omdat de commercials nog maar zo kort worden uitgezonden. Zij verwacht dat het aantal klachten nog toeneemt. Volgens de commissie vinden de klagers de commercials fatsoenloos en misleidend. Het CDA stelde donderdag kamervragen over de campagne aan minister Borst van Volksgezondheid. Zij wilden weten hoe de inhoud van de spotjes te rijmen valt met de SIRE-campagne ‘De maatschappij, dat ben jij’. Ook maakten zij zich bezorgd over het effect van de commercials op jonge kinderen. Daarnaast werd gevraagd naar de gestelde voorwaarden in verband met de overheidssubsidie die de stichting krijgt. Stivoro-directeur B. de Blij meldde op Tros Online dat de campagne is uitgetest op de doelgroep: jongeren tussen de 12 en 16 jaar. “Zij zien wel de humor ervan in, vooral dat die ‘over the top’ is. Het is als een slapstick van Laurel en Hardy, waarin ook op zo’n overdreven manier geweld voorkomt dat het grappig is.”