De gezamenlijke kabelbedrijven starten een grootsc…

De gezamenlijke kabelbedrijven starten een grootschalige publiekscampagne om hun imago op te poetsen. Volgens de brancheorganisatie Vecai weten namelijk maar weinig mensen dat kabelmaatschappijen meer doen dan alleen zorgdragen voor een ongestoorde beeld- en geluidskwaliteit op de radio en de tv. Tijdens het Kabelcongres in Den Haag zei directeur T. Maes van de Vecai woensdag dat de relatie met de klanten moet worden verbeterd. Volgens zijn organisatie heeft de kabelbranche het probleem dat het ruime aanbod van zenders in ons land als vanzelfsprekend wordt beschouwd. ,,Het moment komt snel dat de consument wil en kan kiezen waarvoor hij wel en niet betaalt. Allerlei diensten kan hij bij verschillende aanbieders afnemen. In die concurrerende wereld moet klanten je herkennen.” De Vecai wees er woensdag op dat het aanbod van zenders in Nederland groter is dan in de meeste andere Europese landen. Nederlandse kijkers kunnen gemiddeld kiezen uit 31 tv-zenders. Elders in Europa is het gemiddelde aanbod 25 zenders. Het gemiddelde aantal radiozenders in ons land ligt op 34 tegen 27 in de rest van Europa. Ons land is overigens ruim voorzien van kabelexploitanten. Op 1 januari 1998 beliep dat aantal circa 120. Casema is de grootste met een marktaandeel van bijna 18 procent (mei 1998). United TeleKabel (bijna 14 procent) en Palet Kabelcom (ruim 11,5 procent) volgen op de plaatsen twee en drie. De omzet op basis van de inkomsten uit kabelabonnementen beloopt dit jaar in totaal 1,2 miljard gulden. Het gemiddelde tarief voor een standaardpakket is twee tientjes per maand. Nederland is daarmee relatief een van de goedkoopste ‘kabellanden’ van Europa. In België en Groot-Brittannië wordt weliswaar ongeveer vijftien gulden betaald, maar daar is het programma-aanbod ook aanzienlijk kleiner. Dat kabelexploitanten meer doen dan alleen zorgdragen voor radio- en tv-verbindingen blijkt uit een woensdag gepresenteerde lijst van de Vecai. Veel ondernemingen bieden tegenwoordig ook diensten als pay-per-view en video-on-demand. Bovendien zijn veel kabelondernemingen actief op het gebied van brandalarmering, inbraakalarmering, spraaktelefonie, telestemmen, telewerken en zelfs videobewaking.

Gerelateerde berichten