Jongeren tot 25 jaar kijken nauwelijks naar de jon…

Jongeren tot 25 jaar kijken nauwelijks naar de jongeren programma’s van de publieke omroep. Deze programma’s, worden vooral bekeken door kijkers van 35 jaar en ouder. Enige uitzondering is BNN, dat wel bij de doelgroep aanslaat. Jongeren onder de 25 maken slechts 22% uit van het kijkerspubliek van de jongeren programma’s van de publieke omroep. Als BNN buiten beschouwing wordt gelaten, daalt dit percentage zelfs naar 16. Meer dan de helft van de kijkers naar programma’s Als Camera loopt (IKON), Graffiti (EO) en Honk (VARA) is ouder dan 34 jaar. De jongeren programma’s Yoy, Waskracht, en Quajongeren lijken zelfs in aanmerking te komen voor de titel seniorenprogramma. Hun kijkerspubliek bestaat voor bijna de helft uit 50 plussers. Quajongeren bereikt slechts 3600 jongeren onder de 25 jaar. Bart de Graaff trekt met BNN aanzienlijk meer publiek. In zijn eentje trekt hij bijna twee keer zoveel jongeren als de zes ‘concurrenten’ op de twee andere publieke netten samen. Sinds zijn debuut op Tv 2 kijken gemiddeld 900.000 kijkers. Meer dan de helft daarvan is jonger dan 35 – Vooral tieners waarderen zijn programma, zij geven het een 7,5 als cijfer. De Graaff lijkt tevens het marktaandeel van TV 2 te verstevigen. Hij trekt 145-000 kijkers meer dan het TROS-programma Ter land, ter zee en in de lucht dat vorig jaar op de plek van BNN werd uitgezonden. Bij de jeugd tot en met 24 jaar is De Graaff echter lang niet het populairst. Deze leeftijdsgroep kijkt het liefst naar soaps en speelfilms van de commerciële zenders. Het populairst is Goede Tijden Slechte Tijden, waar dagelijks 380.0000 jongeren van onder de 25 naar kijken.

Gerelateerde berichten