Wie geïnteresseerd is in de Amerikaanse telev…

Wie geïnteresseerd is in de Amerikaanse televisie- en reclame-geschiedenis kan op de website van Adage een chronologisch overzicht bestuderen van de History of tv Advertising. Gemeld worden de meest succesvolle tv-shows, de eerste Coca Cola hitsingle, het debat over sigaretten-commercials en de eerste ‘baanbrekende’ commercial van Playtex waarin een vrouw met bh te zien is (jaren ’80). Het overzicht begint in 1945 wanneer medeoprichter van Foote, Cone & Belding, Emmerson Foote, tijdens een bijeenkomst van de American Association of Advertising Agencies er bij bureaus op aandringt voorbereidend werk te verrichten voor adverteren via de televisie. Dan zijn er nog maar 7000 tv’s in gebruik. Nu bezit 98 procent van de Amerikaanse huishoudens een tv, en beschikt 64 procent over twee of meer toestellen. Maar ook in de jaren ’90 zijn er nog alarmerende woorden van een reclamekopstuk: in 1994 spreekt Ed Artzt van P&G tot de American Association of Advertising met de waarschuwing dat ze controle over cliënten en media verliezen als ze niet gaan participeren in de ontwikkeling van het nieuwe medialandschap.

Gerelateerde berichten