Buma/Stemra is verbolgen over het reclamespotje ‘Make your own cd’ waarmee Philips zijn cd-recorder aanprijst. Het elektronicaconcern suggereert volgens de auteursrechtenorganisatie ten onrechte dat consumenten cd’s ongestraft kunnen kopieren.
,,Kopieren is niet verboden, maar alleen toegestaan voor eigen gebruik. Verkoop aan derden of het uitlenen van de schijfjes is echter verboden”, meent een woordvoerder. De organisatie, die zich onder meer inzet voor de rechten van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers, vindt dat het elektronicaconcern die beperking in de reclameboodschap onvoldoende benadrukt. Philips legt de aantijging naast zich neer.
,,Onze reclame is juridisch gezien niet fout”, stelt een woordvoerster van het concern. ,,We wijzen de consument erop dat op de te kopiëren cd’s een copyright rust en dat de gekopieerde versie voor eigen gebruik is. Onze materialen voldoen aan alle copyright-voorwaarden.”
Het is nog niet duidelijk of Buma/Stemra stappen tegen Philips gaat ondernemen. ,,Er zijn verschillende alternatieven: een klacht bij de reclamecodecommissie, een kritische procedure of gewoon een goed gesprek”, licht de Stemra-zegsman toe. ,,Wat het precies zal zijn en of we er werk van gaan maken, is intern nog onderwerp van gesprek.” De cd-recorder stelt mensen in staat om zelf een cd op te nemen. De goedkoopste versie van de cd-recordable, waarmee de gebruiker een maal iets mee kan kopieren, kost tien gulden. Een schijfje dat meerdere keren te gebruiken is, doet vijftig gulden.
Bovenop de aanschafprijs betalen consumenten een opslag voor de auteursrechten. Stemra onderhandelt momenteel met de elektronicaindustrie over de hoogte van die opslag. Die kwestie ligt momenteel bij de stichting Onderhandelingen ThuisKopie, het overlegorgaan van auteurs en aanbieders. Stemra streeft naar een opslag van f 2,70. (Tros)