Het aantal televisie stations in Europa groeit explosief. Tussen 1994 en 1997 zijn inWest-Europa zo’n zeventig tv-kanalen gelanceerd, terwijl er in Oost-Europa in dezelfde periode veertig tv-stations zijn bijgekomen. Dat staat in de Europese uitgave ‘Television ’98* van IP, de reclameverkoper van commerciële stations. Volgens IP is er wel eenverklaring voor de hausse in nieuwe zenders: het gaat redelijk goed met de Europese economie en bijgevolg cirlculeert er meer geld. Bovendien staan er steeds vaker avonturiers op die een dikke boterham zien in het opzetten van televisiestations. IP meent dat het een trend wordt om doelgroepenzenders á la Discovery Channel, TMF en Cartoon Netwerk van de grond te tillen. In de West-Europese landen wordt de interesse voor doelgroepenzenders steeds groter, terwijl in de Oost-Europese landen voornamelijk familiezenders (zoals Nederland 1 2 en 3 en RTL 4) worden gelanceerd. Nog altijd blijken er tussen de Europese landen grote verschillen te bestaan in de televisie kijk tijd. Gemiddeld wordt er per dag in Europa tweehonderd minuten televisie gekeken. Hongaren zijn veruit het meest verslaafd aan de buis: zij kijken gemiddeld 235 minuten. Hoe zuidelijker het land, hoe langer de televisie aan staat. Volgens IP ligt dat aan de grotere mate van vrije tijd in zuidelijke landen. In noordelijke landen als Duitsland, Noorwegen, Zweden, Finland en Nederland wordt vooral ‘savonds tv gekeken, maar in de zuidelijke landen is het tweemaal per dag ‘prime-time’: tijdens de lunch / siësta en ‘savonds. (A.D)