Kijkcijfers geven aan hoeveel mensen naar een programma hebben gekeken en wat de waardering was. Kijkcijfers bepalen in grote mate het (financiële) succes van een tvprogramma, zeker bij de commerciële omroepen. Eén procentje minder marktaandeel kan op termijn miljoenen guldens minder reclame-inkomsten betekenen. Als het om de kijkcijfers gaat, is het soms letterlijk oorlog in Hilversum. Die alom heilig verklaarde Nederlandse kijkcijfers worden samengesteld door het bureau Intomart, in opdracht van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) van de NOS. Langs elektronische weg heeft Intomart dag en nacht contact met duizend Nederlandse huishoudens. Bij elkaar zo’n 2400 personen van zes jaar en ouder. Ofschoon dit nationale tv-panel slechts uit 0,016 procent van alle huishoudens bestaat, garandeert Intomart dat hun kijkgedrag representatief is voor heel Nederland. Een speciaal tv-modem registreert van minuut tot minuut welk gezinslid hoe lang naar welke zender kijkt. Na afloop van elk programma moeten de panelleden via de afstandsbediening een waarderingscijfer geven van 1 tot 10. Ook teletekst en video tellen mee in het onderzoek. De kijkmeter registreert zelfs of naar een zelf opgenomen of naar een gehuurde videoband wordt gekeken. Op dit moment kijken Nederlanders gemiddeld 2 uur en 42 minuten tv per dag. Internationaal gezien valt volgens Hammersma met onze ’tv-verslaving’ nog reuze mee. Amerikanen kijken maar liefst vier uur meer tv per dag dan wij (6.59 uur). Op de tweede plaats staat Japan (3.53 uur) gevolgd door Italië en Groot-Brittannië (3.38 uur) en Spanje (3.31 uur). Opmerkelijk is het grote verschil in België. Vlamingen kijken gemiddeld 2 uur en 29 minuten, terwijl de Walen, waarschijnlijk door de hogere werkloosheid, dagelijks 4 uur en 32 minuten voor de buis zitten. Hammersma: “De totale kijktijd in Nederland groeit jaarlijks weliswaar nog met twee, drie minuten, maar over de laatste tien jaar is er in feite sprake van een stabilisatie. Iedereen meent trouwens dat jongeren veel tv kijken, maar het leeuwendeel van alle tvuren komt op het conto van de 50-plussers. Jongeren tussen 13 en 19 jaar kijken gemiddeld 1 uur en 55 minuten tv per dag, terwijl ouderen tussen 50 en 64 jaar dagelijks drie uur tv kijken en 65-plussers maar liefst 3 uur en 44 minuten.” ’s Avonds (na 17.00 uur) wordt er in Nederland nauwelijks méér tv gekeken dan tien jaar geleden, de grote groei zit vooral in de daguren. (Ron Buitenhuis)