Uit een validatieonderzoek dat in opdracht van radiostations, mediaplanners en adverteerders is uitgevoerd op het Continu LuisterOnderzoek (CLO) van Intomart, blijkt dat de onderzoeken kloppen, maar aangepast moeten worden naar de huidige tijd. Zo adviseren de onderzoekers om de steekproef te verdubbelen tot zo’n 14.000 respondenten (thans zijn het er iets minder dan 7000).
Daarnaast wordt aanbevolen de ‘ruwe data’ vrij te geven, zodat voor kleine subgroepen voldoende data voor adverteerders voorhanden zijn. Het luisterpanel dient verder gedurende het hele jaar en niet eens per jaar worden vervangen.
De huidige ‘dagboekjesmethode’ waarbij de respondenten in dagboeken bijhouden waarnaar ze luisteren, kan volgens de onderzoekers gehandhaafd blijven, totdat electronische registratie haalbaar is. Het validatie-onderzoek werd naar aanleiding van kritiek van een aantal commerciele radiostations uitgevoerd. Onduidelijk is wie bij een verdubbeling van het respondentenaantal de kosten zal betalen. Volgens de VCR-voorzitter Martin Banga (van SKY Radio) zou dit volgens de huidige verdeelsleutel moeten gebeuren. (Dutch Media-Adfo)