Verbazing na advertentie A2000. Om de verdwenen zenders CNN, MTV, Eurosport en Discovery Channel per 1 april terug te laten keren op de kabel, wil A2000 de prijs van het standaardpakket verhogen van 16,52 tot 19,90 gulden. Dat meldt A2000 in een advertentie. De gemeente is ‘overdonderd’ door de advertentie. “Hier zal zeker over gesproken worden, dit is tegen de afspraak,” aldus de woordvoerder van wethouder G. van der Giessen. “We hebben afgesproken tijdens de onderhandelingen geen mededelingen te doen.” De advertentie is volgens A2000-woordvoerder J. Simmons bedoeld om ‘allerlei geruchten’ te ontzenuwen. “Wij willen aan de abonnees onze positie duidelijk maken. Die kregen van alles te horen. Het is zeker geen drukmiddel.” De gemeente laat zich niet onder druk zetten, zegt de woordvoerder: “En zeker niet via de publiciteit. Het is jammer dat A2000 dit vorige week niet zelf is komen zeggen tijdens het mediadebat.” De kabelexploitant wil dat op de lange termijn -op zijn vroegst volgend jaar- televisiekijkers via een decoder bepalen naar welke zenders ze kijken. Het bestaande basispakket wordt teruggebracht naar vijftien zenders voor ongeveer vijftien gulden. Met de decoder kan de kijker zich abonneren op keuzepakketten. A2000 denkt daarbij aan een sportpakket, een educatief pakket en een nieuwspakket. Het invoeren van decoders is voor A2000 aantrekkelijk omdat het met zo’n apparaat mogelijk wordt producten aan te bieden als Web TV, E-mail en andere interactieve diensten. “Zodra er voldoende decoders zijn, zal A2000 hierin investeren en met de installatie beginnen,” aldus de kabelexploitant, die al maanden met zenders en de gemeente onderhandelt.