De gemiddelde telefoonconsument is op de vrije tel…

De gemiddelde telefoonconsument is op de vrije telecommarkt duurder uit. De verlaging van de beltarieven met zo’n 20 procent weegt niet op tegen de 40 procent hogere abonnementskosten. De veel-bellers, vaak zakelijk, profiteren, dankzij de hogere kosten die de doorsneebeller kwijt is. Ook keuze-abonnementen bieden de meeste modale bellers, geschat op meer dan 60 procent van de bevolking, geen voordeel. Zij bellen te weinig om de hoge abonnementskosten eruit te halen. Dit stelt de Consumentenbond op basis van eigen berekeningen. De bond vindt dat toezichthouder Opta zich teveel fixeert op lagere belkosten en het effect van de duurdere abonnement uit het oog verliest. In de loop van deze maand buigt de Opta zich weer over de tariefplafonds. ,,De Opta baseert zich op Europese regels die stellen dat de werkelijk gemaakte kosten van het netwerk in het abonnementstarief moeten zitten. Wij interpreteren dat anders. Als de Opta aan haar zienswijze vasthoudt hebben ze een probleem met ons. Met dezelfde regelgeving in de hand concluderen wij dat de abonnementskosten juist lager moeten”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. De bond stelt dat degene die voordeel heeft van het netwerk ook de kosten moet betalen. Een bedrijf dat telefonische enqu^etes afneemt door mensen ongevraagd thuis te bellen, heeft als grootverbruiker voordeel bij lage belkosten. Degene die ongevraagd gebeld wordt, betaalt nu via het hoge abonnement, waaruit de kosten van de infrastructuur betaald worden, mee aan de voordeel voor de grootverbruiker. Dat moet veranderen volgens de bond. (ANP)

Gerelateerde berichten