Mogelijk miljoenenstrop belfirma Ben. Slimme handelaren zijn massaal met niet beveiligde telefoons van de kersverse mobiele telefoonaanbieder Ben aan de haal gegaan. Ingewijden spreken over een schadepost van minimaal enkele tonnen, maar mogelijk zelfs meer dan een miljoen. Ben betaalde zich de afgelopen weken blauw aan premies voor nieuwe klanten terwijl er nauwelijks inkomsten uit belminuten tegenover stonden. Alle vijf aanbieders van mobiele telefonie in Nederland betalen winkeliers dikke premies voor iedere nieuwe klant. De klant deelt vaak mee in het voordeeltje doordat luxe toestellen ver onder de winkelprijs worden aangeboden. Bij Ben kan die premie zelfs oplopen tot 600 gulden. Uiteraard is het de bedoeling dat de aanbieder dit bedrag weer terugverdient aan de belkosten van de klant. Ben vergat echter een cruciaal aspect bij deze stuntacties. Andere mobiele-telefoonbedrijven laten de toestellen zo aanpassen, dat ze alleen via de bijbehorende eigen abonnementskaart kunnen worden gebruikt. Dit om te voorkomen dat de klant direct met zijn supergoedkope telefoon naar een concurrent, met bijvoorbeeld lagere beltarieven, overstapt. In haar drang zo snel mogelijk een stevige positie op de markt te verwerven, stelde Ben handelaren in de gelegenheid abonnementen te verkopen zonder dat het bijgeleverde toestel beveiligd was. Doorverkocht Handige tussenhandelaren hadden dit snel in de gaten stroopten daarop alle winkels af op zoek naar deze, meestal zeer gewilde, modieuze toestellen. Om ze daarna snel voor het dubbele door te verkopen aan mensen die al ergens een abonnement hebben en alleen goedkoop een nieuw toestel willen. Volgens een winkelier in Haarlem moet het om duizenden telefoontjes gaan die op die manier in het illegale circuit zijn verdwenen. “Ze stonden hier in de rij. En denk maar niet dat er ook maar één minuut mee is gebeld. Die telefoons werden onmiddellijk doorverkocht. En ondertussen Ben maar premie betalen, want dat zijn ze contractueel aan ons verplicht.” De handelaar, die uit angst voor maatregelen van Ben anoniem wenst te blijven: “Het meest schrijnende is nog dat we Ben gewaarschuwd hebben, toen de maatschappij zich introduceerde. Wij zagen meteen al dat hun verkoopmethode dit in de hand zou werken.” De levering is inmiddels stilgelegd, officieel omdat ze uitverkocht zouden zijn. Bronnen binnen het bedrijf spreken echter over een noodmaatregel om niet nog meer schade te lijden. Ben verkoopt momenteel alleen nog complete belpakketten, waarbij de telefoons wel beveiligd zijn. Hierdoor is het niet langer mogelijk andere telefoonkaarten in het toestel te stoppen dan die van Ben. “Die pakketten zijn overigens zeer succesvol, omdat de prijzen van Ben nu eenmaal heel gunstig zijn”, aldus de handelaar. Ben-directeur W. Schrijver ontkent de problemen. “Ik zeg niet dat we helemaal geen problemen hebben, maar niet op zo’n grote schaal.” (telegraaf)