Omroepen worden leveranciers van tv-netten. De NOS…

Omroepen worden leveranciers van tv-netten. De NOS wil de publieke omroepen reduceren tot leveranciers van programma’s, die de NOS en zenderchefs vervolgens verdelen naar doelgroepen voor Nederland 1,2 en 3. Dit voorstel heeft de NOS onder de titel ‘netprofilering, programmaversterking en hun organisatorische consequenties’ naar de bazen van de omroepen gestuurd. Het lekte uit via het Algemeen Dagblad. De rol van de omroepen wordt bij de invulling van zenders vooralsnog teruggedrongen. Ook hun invloed in overlegstructuren vermindert. Dat alles is nodig om in de strijd met commerciele omroepen een marktaandeel van 40 procent te behouden. De NOS heeft de volgende doelgroepen van de 3 netten voor ogen: Net A: Universeel en toegankelijk; Net B: Familienet Net C: Grensverkennend en met meer politiek en cultuur. Of in krantenlezers: Nederland 1: De Telegraaf en Algemeen Dagblad Nederland Nederland 2: Trouw en regionale Dagbladen Nederland Nederland 3: Volkskrant en NRC Handelsblad [Meest opvallend is het beperkte profiel van Ned2. Wellicht zou het interessant zijn om een indeling naar tijdschriften te maken, die tenslotte beter een doelgroep weergeven dan dagbladen.] (M)

Gerelateerde berichten