Door tarieven van 0900-telefoonnummers fors te verhogen kunnen goede doelen rechtstreeks geld inzamelen via de gesprekskosten. Rompslomp met acceptgiro’s is dan definitief verleden tijd. Initiatiefnemer de Nederlandse Vereniging van Informatiedienstenaanbieders (NVI) zit morgen met KPN om de tafel om de tariefverhoging te bespreken. Een weerman die de beller persoonlijk te woord staat en een jurist die ingewikkelde vragen beantwoordt over belastingen; ook dat moet mogelijk worden met een verhoging van het maximum-bedrag voor 0900-nummers naar ƒ5 per minuut of naar ƒ25 per gesprek, denkt de NVI. Volgens de NVI zouden telefoonexploitanten als meteoconsult en de jurofoon dolgraag dat soort diensten willen aanbieden. Nu is dit nog onmogelijk omdat zij gebonden zijn aan het maximum-tarief dat KPN oplegt. Dit is ƒ1,05 per minuut of gesprek, wat niet genoeg opbrengt om een dure weerman of jurist in dienst te nemen. In andere Europese landen liggen de maximum-tarieven veel hoger dan in Nederland. In Zweden kan een telefoontje naar een informatienummer ƒ49,60 kosten, in België ƒ54,60 en in Denemarken zelfs ƒ245. Het huidige Nederlandse maximum-tarief is volgens NVI door KPN bepaald en niet gebaseerd op wet- of regelgeving. KPN kan het bedrag dus zo veranderen. Marc Langer van NVI verwacht dat KPN aan het verzoek, dat de vereniging eind mei in een open brief meldde, zal voldoen. “Ze nodigden ons direct uit en in 1992 hebben ze ook al aan ons voorstel voldaan om het maximum beltarief van ƒ0,50 naar ƒ1,- te verhogen.” KPN geeft toe inderdaad niet “onwelwillend tegenover het voorstel van de NVI te staan”. Meer informatie wil de telecomgigant voorlopig echter niet kwijt. Consumenten moeten wel beschermd worden tegen extreem hoge telefoonnota’s, vindt de NVI, door bijvoorbeeld het gesprek automatisch af te kappen na een kwartier. Ook vindt de NVI het een goed idee om dure 0900-nummers van een keurmerk te voorzien. “Dan weten de mensen dat ze daar gegarandeerd antwoord op hun vragen krijgen door een deskundig persoon”, zegt Langer. Bij de NVI zijn iets meer dan 45 aanbieders van elektronische en telefonische diensten aangesloten, zoals grote uitgevers en de NS. De NVI behartigt hun belangen.(Telegraaf)