De commerciele regionale televisiezender TV8 Brabant speelt wellicht dit jaar al quitte. Het zou daarmee het enige regionale tv-station zijn dat zichzelf bedruipt uit de inkomsten van reclame en sponsoring. Een woordvoerder heeft dat gisteren gezegd ter gelegenheid van de duizendste uitzending op 6 juni. Eindredacteur en woordvoerder Lout Donders: “De afgelopen maanden hebben we ontzettend goed verkocht. Het is duidelijk dat een nieuw tv-station even wat tijd nodig heeft om te aarden. Maar mensen zien nu wat we doen en adverteerders merken ook dat adverteren bij een regionale omroep zin heeft.” TV8 Brabant, een volledige dochter van VNU, startte op 2 september 1996 als eerste commerciele regionale televisiezender in Nederland. De uitzendingen zijn inmiddels te zien via alle 835.000 kabelaansluitingen in Noord-Brabant. Dagelijks kijken ongeveer 300.000 mensen naar de programma’s. Uit een recent onderzoek blijkt dat het commerciele station beter wordt bekeken en gewaardeerd dan de publieke tv-zender Brabant TV. Dat station is dankzij een provinciale subsidie vanaf september 1997 via de kabel te zien. De twee stations zenden na elkaar op hetzelfde kanaal uit. Geen van de twee is daarmee gelukkig. Brabant TV wil het liefst een eigen kanaal. TV8 daarintegen pleit voor een vergaande samenwerking en is zelfs voorstander van een fusie. Donders: “De fusie tussen TV8 Limburg en Omroep Limburg is nu rond. Wij hopen eigenlijk op eenzelfde soort fusie. Het is toch eigenlijk wat mal dat je elkaar op hetzelfde kanaal beconcurreert, de een met subsidiegeld en de ander met reclamegeld. Het zou toch beter zijn al dat geld in een pot te stoppen en daarvan meer en betere programma’s te maken.” Brabant TV voelt echter niets voor een fusie. (Brabants Dagblad)