Denemarken wil kinderreclame weren op televisie

Na Noorwegen en Zweden heeft ook Denemarken de strijd aangebonden tegen televisiereclame die speciaal op kinderen is gericht.

De Deense minister van Cultuur Elsebeth Gerner-Nielsen wil verkoopboodschappen die op jonge kinderen zijn gericht goeddeels van de buis weren. Nielsen verklaarde meteen ook de oorlog aan verborgen reclame en andere gesponsorde kinderprogramma’s. Het Deense ministerie van Cultuur kondigde donderdag aan dat zij na de zomervakantie een aantal ingrijpende maatregelen wil nemen. De sociaal-liberale minister wil op televisie ondermeer ‘reclamevrije perioden’ invoeren om kinderen tot twaalf jaar voor reclame af te schermen.

Daarmee volgt Nielsen het beleid dat in Noorwegen en Zweden al is ingezet. In die landen zijn ook gesponsorde kinderprogramma’s inmiddels verboden. ,,De pijngrens is bereikt”, zei Nielsen. De Deense minister verwijt televisieproducenten met name dat ze met reclameblokken rond uitzendtijden van kinderprogramma’s zwaar geschut in stelling brengen om zelfs de kleinste kinderen tot een materialistische instelling brengen. Gerner zegt dat van de zelfregulering die de televisiemaatschappijen met betrekking tot kinderreclames hadden beloofd, niets meer te verwachten valt. Ze voorziet evenwel nog een harde strijd in het Deense parlement, waar conservatieve krachten de beoogde maatregelen willen bestrijden. Inkomsten via reclame vormen een belangrijke inkomstenbron voor televisiestations.

Gerelateerde berichten