Europeese markt voor TV-advertenties groeit sneller dan in USA

De Europese markt voor TV-advertenties groeit sneller dan de Amerikaanse en zal uiteindelijk zelfs groter worden dan de Amerikaanse markt. SBS Broadcasting streeft er naar in alle belangrijke Europese markten een aandeel te krijgen van tussen de 20 en 25%. Aandelen SBS vormen dus een aantrekkelijke belegging omdat SBS sterk groeit in een groeiende markt.

Hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar gaat SBS een sterke positie krijgen in tal van Oosteuropese landen. Dit beeld schetste gisteren SBS-oprichter Harry Evans Sloan tijdens een bijeenkomst met beleggers in Amsterdam. “In 1990 was de Europese TV-markt $14,4 miljard groot en in het jaar 2000 zal dat naar schatting minimaal $34,2 miljard zijn. De Amerikaanse markt was in 1990 $29,4 miljard groot en zal naar schatting in het jaar 2000 $49 miljard groot zijn”, meldde Sloan. Maar SBS groeit volgens hem veel sneller dan de markt in Europa. Bovendien zal volgens plan eind dit jaar een fusie plaatsvinden met de organisatie Central European Media Enterprises (CME) via een aandelenruil ter waarde van ongeveer $615 miljoen. Die organisatie verkoopt TV-reclame in tal van Oost-Europese landen, behalve Rusland, en bereikt 160 miljoen consumenten. In Italië werkt SBS al samen met de HOT-organisatie, waarin de Duitse zender Pro Sieben zit en TV-magnaat Kirch. In alle landen probeert SBS samen te werken met grote uitgevers. De Telegraaf is met een belang van 30 procent in Nederland de partner van SBS.

SBS werd door Sloan in 1990 opgericht en begon allereerst in de Scandinavische landen. Inmiddels werkt het bedrijf ook in de hele Benelux, Hongarije en Zwitserland en wil het de grootste pan-Europese organisatie op zendgebied worden. Reeds 23,6 miljoen huishoudens kunnen SBS-programma’s ontvangen. “De groei van onze inkomsten is opvallend sterk: gemiddeld 41% per jaar”, zei Sloan trots. “In 1993 bedroegen onze inkomsten $53 miljoen, vorig jaar was dat $351 miljoen en dit jaar minimaal $400 miljoen.” Vorig jaar werd voor het eerst winst gemaakt ($18,2 miljoen) en dit jaar zal deze winst ruim verdubbelen tot circa $38 miljoen.

Volgens Sloan volgt SBS een agressieve expansiepolitiek waarbij ook uitgebreid wordt in de sector radio (recent werd 50% in Noordzee FM verworven, naast de reeds bestaande twaalf radiozenders in Europa), terwijl ook steeds meer wordt gedacht aan betaal-TV en internetdiensten. Onlangs nam kabelmaatschappij UPC dan ook een belang van ƒ220 miljoen in SBS. “De samenwerking met UPC gaat grote voordelen bieden op het gebied van inkoop en marketing”, aldus Sloan, die nog even meldde dat hij geen salaris krijgt maar veel hoopt te verdienen aan zijn opties op SBS-aandelen en op de aandelen zelf. Hij bezit 13% van alle aandelen.

Gerelateerde berichten