Ochtendbladen hebben veel last van de gratis kranten (Spits en Metro)

De losse verkoop van de ochtendbladen van dagbladuitgever PCM is sinds de komst van de gratis kranten Spits en Metro die onder treinreizigers worden verspreid, met enkele procenten gedaald.

De Volkskrant wordt hard getroffen, omdat die krant onder treinreizigers goed gelezen wordt. De Volkskrant meldde dat de losse verkoop 7,7 procent is teruggelopen tot 48.000 kranten per dag. Het Algemeen Dagblad, met Trouw de andere twee ochtendbladen van PCM, zei vorige week met een verkoopdaling van vijf procent van de losse nummers te rekenen. De avondkranten en de regionale dagbladen merken niets van de nieuwe treinkranten. Het aantal vaste abonnees blijft eveneens intact. De Telegraaf maakt geen cijfers bekend over de losse verkoop.

Metro heeft momenteel een oplage van 250.000 kranten en denkt dit in september op te voeren naar 300.000 kranten
Spits hoopt de komende weken uit te breiden naar een oplage van 200.000, en na de vakantie naar 250.000 kranten.

Gerelateerde berichten