Prepaid klanten KPN mogen bellen voor half geld

Van 26 juli tot 26 augustus kunnen prepaid klanten in de piekuren voor half geld bellen. Hiermee meent KPN tegemoet te komen aan de eis voor genoegdoening wegens de vele storingen met prepaid telefonie. De piekuren gelden bij KPN van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 19.00 uur.

De problemen traden echter eerst vooral buiten de piekuren op. De Consumentenbond vroeg om een bedrag per abonnee van 10 gulden. KPN schrijft: ‘Het computersysteem dat voorafgaand aan een te voeren mobiel gesprek controleert of er genoeg beltegoed op de prepaid kaart staat, kon de enorme toename van het aantal gesprekken niet altijd aan. KPN heeft hierop besloten deze gesprekken niet in rekening te brengen. In totaal is voor een bedrag van 13 miljoen gulden gratis gebeld. Sinds 9 juli is dit capaciteitsprobleem opgelost. De oorzaak lag in de plotselinge enorme stijging van het aantal mobiele bellers in Nederland. Het afgelopen half jaar verdubbelde het aantal klanten met een prepaid kaart van KPN zich naar 1,2 miljoen en belde men vier maal zoveel. Tot en met 25 augustus geldt een piektarief van 75 cent per minuut, in plaats van F 1,49. Het daltarief blijft 25 cent per minuut. Klanten met een mobiele telefoonkaart die voor de zogeheten flatrate hebben gekozen, betalen 55 cent in plaats van F 1,10 in de piekuren.’

Gerelateerde berichten