De zeven kabelbedrijven die aan de wieg stonden van Mediakabel, ENECO, Palet Kabelcom, ZekaTel MultiCommunicatie, Nutsbedrijven Maastricht, Kabeltex BV en De Alkmaarse Kabel, zullen nog voor het eind van dit jaar beginnen met de introductie van een digitaal aanbod van programma’s en diensten onder de naam ‘Mr Zap’.
De aan Mediakabel gelieerde kabelbedrijven hebben gezamenlijk zo’n 1,6 miljoen abonnees. Bij introductie van Mr Zap kan de kijker kiezen uit een instappakket van 3 zenders, dat ongeveer 15 gulden zal kosten, of een pakket van 10 zenders.
Naast deze pakketten biedt Mr Zap vier bijzondere kanalen gericht op kijkers van allochtone afkomst. Met de elektronische programmagids TV Surfer kan de kijker een programma-overzicht oproepen en op een groot aantal thema’s zoeken in het programma-aanbod. De digitale decoder, die als ‘Mr Zap-box’ door het leven zal gaan,
biedt verder de mogelijkheid om films op afroep te bestellen, 43 digitale muziekkanalen te beluisteren en videospelletjes te spelen. Mediakabel hoopt al snel internet via de televisie aan het aanbod te kunnen toevoegen.
In september zal worden begonnen met een pilot waarin ruim 2.000 huishoudens in het verzorgingsgebied van de betrokken kabelbedrijven zullen deelnemen. Vervolgens zal het digitale aanbod van Mediakabel voor alle abonnees van deze kabelbedrijven beschikbaar komen. Buiten de zeven genoemde kabelbedrijven neemt ook Casema al een deel van de diensten van Mediakabel af. (Vecai)