Het Commissariaat voor de Media heeft de AVRO een fikse boete opgelegd voor de uitzending van de Heineken Night of the Proms. De omroep moet 120.000 gulden boete betalen, omdat het biermerk op ongeoorloofde wijze is gepromoot. De helft van de boete is opgelegd, omdat de AVRO in strijd heeft gehandeld met haar verantwoordelijkheid als publieke omroep.
Commissaris Programma Toezicht Lennart van der Meulen: “De AVRO heeft een grote knieval gedaan voor Heineken. De bierbrouwer had vrijwel alle touwtjes in handen.”
Heineken mocht zelfs de overeenkomst openbreken als de kijkdichtheid onder de 5 procent kwam. Heineken deed de regie en eindmontage en had in alle beslissingen het laatste woord. “Daarmee heeft de AVRO de wettelijk verankerde plicht om redactionele rindverantwoordelijkheid geschonden”, zegt Van der Meulen. “De AVRO had voor het programma moeten bedanken.”
De andere helft van de boete heeft de AVRO te danken aan het veelvuldig (150 keer) in beeld brengen van het Heineken-logo. Ook heeft de omroep de kijker niet gewaarschuwd dat het programma werd gesponsord. In haar verweer beweerde de AVRO dat Heineken geen sponsor zou zijn, maar mede-producent een visie die het Commissariaat verwerpt.
Dat het Commissariaat zwaar tilt aan de overtredingen, blijkt uit de torenhoge boete. In 1998 legde het Commissariaat 41 boetes, voor een totaal bedrag van 671.900 gulden. De AVRO maakt waarschijnlijk van de mogelijkheid gebruik om tegen de beslissing een bezwaarschrift in te dienen. (Telegraaf)