Gevecht om tv-producties allochtonen

Lokale zendgemachtigden Salto en Kleurnet voeren een verbeten strijd om het contracteren van allochtone programmamakers. Om hun werk wordt gevochten nu nieuwkomer Kleurnet vanaf 1 september dagelijks negentien uur gaat uitzenden op de Amsterdamse kabel.
Het multiculturele Kleurnet wil de programma’s desnoods uitzenden nadat ze al op Salto waren te zien. Salto wil exclusiviteit en heeft een klacht ingediend bij het Commissariaat voor de Media.
Voor L. Sala, initiatiefnemer van Kleurnet is het duidelijk: Salto vreest een uittocht en lage kijkcijfers. ”Niet helemaal onbegrijpelijk is er vanuit de Salto-hoek de beschuldiging dat Kleurnet de beste aanbieder weglokt.” Codinatrice A. Ebbinge van Salto: ”Wij vinden Kleurnet een leuk initiatief, waar we geen problemen mee hebben. Maar programma’s én op Salto én op Kleurnet uitzenden, zou omstreden kunnen zijn.”
Salto is een publieke omroep. Kleurnet – voortgekomen uit televisiezender Myster – is een commercieel televisiestation, zij het zonder winstoogmerk.
Volgens de Mediawet mag een publieke omroep (en dat is Salto) zich niet dienstbaar maken aan het maken van winst door derden. Volgens Sala is er echter niets nieuws onder de zon en gaan programma’s aan de lopende band heen en weer tussen publieke en commerciële zenders. ”Programma’s van Theodor Holman die eerder zijn uitgezonden door AT 5, zijn te zien op Fox.”
In het Nederlandse bestel zijn complete voetbalwedstrijden op de commerciële zenders te zien en even later samenvattingen met dezelfde beelden op de publieke netten; gekochte series, ‘gezichten’ en formats schuiven heen en weer, betoogt Sala.
Hij vervolgt dat het ook de bedoeling was dat Salto kweekvijver zou zijn voor programmamakers die elders verder groeien. (Parool)

Gerelateerde berichten