Met de overname van Nielsen Media Research door het uitgeverijconcern VNU is de elfde Nederlandse miljardenovername van dit jaar een feit.
Gisteren maakte VNU bekend voor ƒ5,7 miljard de marktleider op het gebied van kijkcijfers in de VS en Canada te willen overnemen. Naast kijkcijfers houdt Nielsen zich ook bezig met metingen van internetgebruik.
De activiteiten vormen een goede aanvulling op de marketing- en media-informatiediensten van VNU. Via diverse overnames in de afgelopen 15 jaar heeft VNU deze activiteit sterk uitgebreid.
De uitgever kondigde gisteren tevens aan zich te heroriënteren op de positie van de dagbladengroep. Deze groep, bestaande uit vijf regionale dagbladen (De Limburger, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, BN/De Stem en het Eindhovens Dagblad), zal hoogstwaarschijnlijk worden verkocht.
De andere Nederlandse dagbladuitgevers, die in het verleden diverse malen hun belangstelling voor de dagbladen hebben getoond, hulden zich gisteren in stilzwijgen. De Telegraaf liet weten de ontwikkelingen met belangstelling te volgen. (Telegraaf)