“Geen overregulering en overmatige controle maar meer ‘overheid op afstand'” Dit is een van de voornaamste kanttekeningen die het Commissariaat van de Media plaats bij het wetsvoorstel Concessiewet. Het Commissariaat zond eergisteren een brief aan de Tweede Kamer. Het Commissariaat blijkt zich vooral te storen aan de veelheid aan voorschriften en de gedetailleerdheid daarvan. “De overheid kruipt niet zelf achter de camera, zoals in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel wordt aangegeven, maar schrijft wel vrij uitputtend voor waar de publieke omroep de camera op moet richten”, staat in de brief te lezen. Buiten een meer algemeen kader, wil het commissariaat dat de Raad van Bestuur van de NOS zodanige bevoegdheden krijgt dat hij sturing kan geven aan de publieke omroep als geheel. Voorts dient volgens het Commissariaat de toetsingsperiode van nieuwe omroepen te worden verkort van vijf naar drie jaar. Nu slokt een omroep die geen bestaansrecht blijkt te hebben te lang zendtijd op.
Het Commissariaat jucht de voorgestelde beperking van de sponsormogelijkheden van de publieke omroep, maar zou graag een totaal verbod op financiële sponsoring van de programma’s van de publieke omroep zien. De internetactiviteiten van de publieke omroep worden in het wetsvoorstel genoemd als neventaak. Het Commissariaat meent dat reclame- en sponsorregels ook op deze activiteiten moeten worden toegepast. (Vecai)