Vandaag staat de commercial ‘Dit is Bob, dokter Bob’ van Unox Cup-a-Soup ter discussie bij de reclamecodecommissie. De commercial waarin de arrogante chirurg Bob na het drinken van Cup-a-Soup met zijn hoofd tussen de schuifdeur komt, moet met onmiddellijke ingang van de buis. Dat vindt de Eldebe Waldoor Group uit Venendaal die de reclamecodecommissie inschakelde. Want volgens Nederlands grootste producent van automatische deuren wordt de werkelijkheid geweld aangedaan. “Tsja, zo wordt het steeds moeilijker om iets leuks te verzinnen”, zegt Tom Kniesmeijer, strateeg bij het reclamebureau PPGH/JWT. “Want er is altijd wel een partij of belangengroepering die zich gepakt voelt.” “Wij willen niet nodeloos kwetsen”, zegt tenslotte Tom Gordijn van Unilever, het moederbedrijf van Unox. “Maar we willen wél spraakmakende reclames brengen. In het geval van de Cup-a-Soup commercial menen wij dat het verhaal zo wordt aangedikt, dat iedere kijker begrijpt dat de situatie in de praktijk ondenkbaar is.” (AD)