De waardering voor tv-reclame onder jongeren blijft afnemen. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek grote Jongeren-bereiksonderzoek van Inter/View-NSS. Een van de opdrachtgevers is VNU.
In de leeftijdscategorie 12 tot en met 19 jaar zegt 7 procent graag naar tv-reclame te kijken, terwijl dat in 1997 nog 9 procent was. Voor de leeftijdscategorie 20 tot en met 24 jaar is dat 9 procent, in 1997 was dat 12 procent. Het zapgedrag is eveneens licht gestegen. Als er reclame op televisie komt, schakelt 57 procent van de jongeren tussen de 12 en 19 jaar weg, terwijl dat in 1997 nog 56 procent was (in de categorie 20-24 jaar is dat 59 tegen respectievelijk 55 procent). Ter vergelijking: in 1993 nam maar 34 procent van de jongeren tussen de 12 en 19 jaar de afstandsbediening ter hand zodra er commercials op het scherm verschenen (29 procent in de leeftijdscategorie 20-24).
De waardering voor reclame in tijdschriften nam bij tieners wel toe, met 3 procent ten opzichte van 1997 toen 18 procent van de ondervraagden zei graag naar printreclame te kijken. In de leeftijdscategorie 20-24 zakte de belangstelling voor reclame in tijdschriften daarentegen met 3 procent ten opzichte van 1997, toen 20 procent printuitingen zei te waarderen. (Adfo)