TV-producent Endemol begint een Internetafdeling en geeft voortaan alle programma’s een web-publicatie mee. Het idee voor Big Brother zal Endemol in het buitenland exploiteren, in eerste instantie met SBS.
Dat heeft Endemol vanmorgen bekendgemaakt met de halfjaarcijfers, en onder meer Het Parool berichtte erover.
Met Big Brother heeft Endemol op 2 fronten innovatie gepleegd: op de eerste plaats met het succes van de vorm en inhoud van het programma. De ongekende aandacht voor het programma bevestigt de juiste commerciele insteek, zowel in kijkcijfers als wat betreft het veroorzaakte rumoer.
Dat laatste bepaalt mede het succes van de website van Big Brother die 17 miljoen keren werd bezocht volgens John de Mol.
Alle programma’s van endemol krijgen een equivalent op het web. Onder de paraplu van endemol.com hoopt De Mol op een omzet van 100 miljoen gulden in 2005, minder dan 10 procent van de totale omzet.
Endemol heeft daarvoor een groot aantal domeinnamen geregistreerd. Zelfs de aardige Rotterdamse wijk Spangen, waaraan een politieserie van Endemol de naam ontleende, ziet de domeinnaam Spangen geregistreerd door Endemol.
Met zenders van SBS kan Endemol Big Brother gaan uitbaten in Scandinavië, Hongarije en België (VT4, ook Internetaanbieder). Naar Big Brother kijken in Nederland dagelijks 1 tot 3 miljoen personen.
Endemol heeft in het boekjaar 1998/99 een nettowinst geboekt van ruim 92 miljoen gulden, 20 procent meer dan een jaar eerder, bij een omzetgroei van 30 procent tot 963 miljoen gulden. (Planet)