Amusementsconcern Endemol gaat flink investeren in Internet.
Het bedrijf steekt komende jaren ‘enkele tientallen miljoenen euro’s’ in een nieuwe divisie waar interactieve toepassingen van tv-programma’s worden ontwikkeld. De huidige populariteit van de Big Brother-site bewijst volgens president J. de Mol dat er geld te verdienen is met Internet. Over zes jaar verwacht Endemol.com ruim tweehonderd miljoen gulden om te zetten in online-activiteiten. Dat komt neer op circa 10 procent van de verwachte concern-omzet. Dat bleek dinsdag bij de presentatie van de jaarcijfers in Amsterdam. Endemol wil consumenten lokken met spelletjes, infotainment, chatboxen en gokken, waarbij het geld denkt te verdienen aan online-advertenties, provisie op transacties, abonnementen en telefoontikken.
Als eerste project richt Endemol een joint venture op met SBS Nederland.
Beide bedrijven gaan een zogeheten portal-site voor SBS 6 en Net 5 bouwen en exploiteren. Endemol-bestuurder R. Hendriks: ‘Een programma als All you need is Love is dertien weken te zien op tv, maar kan het hele jaar doorgaan op Internet en daar uitgroeien tot een virtuele community’.
SBS
Europa heeft daarnaast de Big Brother-formule gekocht voor Zweden, Noorwegen, Denemarken, Belgie, Zwitserland en mogelijk Hongarije. De winst van Endemol steeg afgelopen jaar met 20 procent tot 92,5 miljoen gulden. De omzet groeide met 32 procent naar 962,5 miljoen. Die stijging was voor de helft autonoom en kwam voor de rest tot stand door overnames.
Driekwart van de groei was afkomstig uit het buitenland waar Endemol 60 procent van de omzet vandaan haalt. Vier jaar geleden was dat nog 22 procent. Voor volgend jaar mikt het bedrijf op 1,3 miljard gulden omzet en 120 miljoen gulden winst.
De winstgevendheid van Endemol daalde een procentpunt. dat kwam voornamelijk door hoge investeringen in tv-rechten door dochterbedrijf Helkon in Duitsland en vanwege de dramaserie Sinclair die tegen kostprijs is verkocht aan het Duitse RTL Television. (Volkskrant)