De muziekindustrie steekt twee miljoen gulden in een reclamecampagne om jongeren ervan te overtuigen dat ze hun cd’s voortaan legaal in de winkel moeten kopen. Want, stellen uitgevers en artiesten, de groeiende piraterij leidt op lange termijn tot verschraling van het muziekaanbod.
Vanaf 25 oktober krijgen televisiekijkers een horrorfilmpje van kunstenaar Erwin Olaf voorgeschoteld, waarin de mond van Guus Meeuwis wordt dichtgenaaid. Daarin is duidelijk te zien hoe een kromme naald door zijn bovenlip glijdt. Daarna volgen bandlid Pascal van de popgroep Blöf en zanger Sander van Volumia!. Op foto’s in kranten, tijdschriften, billboards en discopanelen verschijnt onder meer Ilse DeLange met dichtgesnoerde mond.
‘Het stelen van muziek lijkt in Nederland geaccepteerd’, signaleerde muziekuitgever M. Steinkamp vrijdag in Amsterdam. ‘Door het zelf kopiëren en verkopen kunnen wij minder investeren in bestaande artiesten en komt de zoektocht naar nieuwe talent in gevaar.’ Via de Stichting Collectieve Promotie Geluidragers (CPG) vertegenwoordigt Steinkamp uitgevers, artiesten, platenwinkels en de fabrikanten van afspeelapparatuur. De muziekbranche verwacht dit jaar 6 procent minder cd’s, platen en tapes te verkopen. (Volkskrant)