‘Mobieltje’ wordt duizend-dingendoosje

Met een sonore dreun valt het colablikje onder uit de frisdrankenautomaat. En dat zonder guldens, kwartjes of chipkaart. Frisdrank betaal je gewoon met je mobiele telefoon. Over een paar maanden zal wat nu in Finland al mogelijk is, ook werkelijkheid zijn in Nederland. Shell heeft met Easypay enkele maanden geleden al min of meer de aftrap gegeven. Benzine hoeft niet meer met creditcard, pin-betaling of contant te worden voldaan; dankzij de chip in de speciale Easychip-sleutelhanger registreert de pomp direct na het tanken de betaling en binnen luttele uren is het geld van de bank- of girorekening afgeschreven. Door het plaatsen van een soortgelijke chip in de telefoon neemt het mobieltje’ die betaalfunctie over. De mobiele telefoon is niet louter meer een plastic doosje waar je in praat; de gsm ontwikkelt zich rap tot elektronische beurs, vraagbaak voor informatie over vertrektijden van vliegtuigen en treinen, bewakingstoestel, handelaar in aandelen, en elektronische reisgids.

Onder de naam M-info start KPN als een van de eersten in Europa binnenkort met dergelijke dienstverlening via de mobiele telefoon. Het nieuws van CNN en ANP, de last minute aanbiedingen van Tourisline, de vertrektijden van de treinen en de telefoongids kunnen over enkele weken eenvoudig via de mobiele telefoon worden binnengehaald.
Het is slechts een kwestie van tijd voordat alle mobiele operators in Nederland deze diensten aanbieden. Het belooft een fantastische melkkoe te worden, want het gebruik van de mobiele telefoon zal er fors door groeien.

De telefoonrekening groeit mee.
De nieuwe functies vergen een ander gsm-tje: het uitleesvenster wordt twee keer zo groot en er zitten aparte toetsen op om makkelijk te kunnen scrollen. Nokia, de grootste producent van gsm-toestellen ter wereld, lanceert de nieuwe toestellen over enkele weken. Behalve voor de zakelijke markt zijn er specifieke toepassingen als bewaking. Bijvoorbeeld ouderen die op straat onwel worden, kunnen met een speciale toets een alarmcentrale oproepen. Dankzij de satelliet die het GSM-signaal opvangt, kunnen de hulpverleners de oproeper tot op de meter nauwkeurig traceren. Ericsson werkt samen met Mercedes en Audi aan communicatiesystemen waarmee de chauffeur niet alleen kan bellen, maar files kan omzeilen. Tegelijkertijd worden alle vitale functies in de auto voortdurend gecontroleerd. Bij panne weet de garage onmiddellijk wat er kapot is en waar de wagen precies staat. (VNU/ Dagblad De Limburger )

    Gerelateerde berichten