OPTA WIL KPN DWINGEN OM SCHAARSTE TE DELEN

KPN is er niet in geslaagd de schaarsteproblemen op het telefoonnet te bestrijden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Opta. De telecomwaakhond gaat KPN vanaf volgende maand dwingen de concurrenten meer ruimte te geven. Desnoods onder last van een dwangsom. Dat zegt directeur H. Bakker van de Opta. Door de explosieve groei van het internetten en het mobiele bellen neemt de druk op het KPN-netwerk toe. Concurrerende belbedrijven klagen dat ze daar het slachtoffer van worden en grote klanten mislopen. KPN beweert dat ze heeft voldaan aan de Opta-eis om de schaarsteproblemen op te lossen.

De Opta is echter allerminst tevreden. ‘Het leed is nog niet geleden’, aldus directeur Bakker van de Opta die de kwestie heeft onderzocht. Daarom wil Bakker de KPN vanaf volgende maand dwingen om voldoende ruimte te scheppen voor concurrerende belbedrijven als Versatel en Telfort. ‘Dat kan bijvoorbeeld door vast te leggen wie in welke volgorde geholpen wordt’, licht Bakker toe. Dat kan zelfs betekenen dat KPN de concurrenten voorrang moet geven op het net. Blijft de KPN in gebreke dan kan dat bestraft worden met een dwangsom. Het besluit van de Opta laat nog even op zich wachten, ‘omdat de juridische vormgeving ervan erg nauw luistert’, aldus Bakker. ‘We moeten
ons huiswerk heel goed doen.’ Maar volgende maand rond Opta de besluitvorming af.
Bakker maakt er geen geheim van dat de Opta zich bijzonder stoort aan het feit dat KPN gratis toegang biedt tot het Internet. ‘Zoiets is alleen verantwoord als je heel erg zeker weet dat de schaarste op het net voorbij is’, aldus Bakker.

Ook is de Opta getergd door de reclamecampagne van KPN die het publiek laat weten dat het netwerk van KPN geen wachttijden kent. ‘Dat was erg grof’, liet een zegsman van de Opta weten. KPN heeft de campagne inmiddels aangepast. Het probleem stamt al vanaf begin dit jaar. Toen bleek dat het net zo zwaar is belast dat andere telecomaanbieders zoals Versatel of Telfort soms geen verbinding kunnen maken met het KPN-netwerk. De klanten krijgen de in gesprekstoon of de verbinding wordt voortijdig afgebroken. Grote klanten keerden zich van de nieuwkomers op de telefoonmarkt af. De KPN kreeg tot 1 juli de tijd het probleem op te lossen, want de vrije
concurrentie op de telefoonmarkt dreigde in het gedrang te komen. De verbeteringen die de KPN heeft uitgevoerd zijn echter minimaal, vindt de concurrentie. De Opta sluit zich nu bij deze kritiek aan. (Volkskrant)

    Gerelateerde berichten