Wat we willen weten is dat..

Het jubileumfeestje van RTL is door artiesten en manager Bert van der Veer gebruikt om kritiek te uiten op de Holland Media Groep en haar aandeelhouders. Ze menen dat het bestuur de ontwikkeling van de zender geen goed doet. (Algemeen Dagblad / Planet)

Grote radiofusie ook op internet
CNN bericht dat twee bedrijven met veel radiostations en buitenreclame samenkomen: Clear Channel Communications koopt AMFM voor ruim 45 miljard gulden, inclusief 12 miljard in schulden. De bedrijven gaan samen veel in radio via Internet doen. Ze moeten wel 125 radiostations verkopen om goedkeuring van Washington te kunnen krijgen. (Planet)

Meer telewinkelen op commerciële TV
Het kabinet heeft ingestemd met voorstellen van staatssecretaris Van der Ploeg (OCenW) voor ruimere regels voor telewinkelen. Daarvoor is de Europese Televisierichtlijn gewijzigd en gelden de bepalingen alleen voor commerciële omroepen. Bij telewinkelen, ook wel thuiswinkelen of home-shopping genoemd, worden producten of diensten rechtstreeks aan de kijker aangeboden. De kijker kan die producten of diensten dan direct via telefoon, fax, post of Internet bestellen. De nieuwe hoofdregel is dat maximaal 20 procent van de dagelijkse zendtijd en maximaal 12 minuten per uur aan telewinkelen mag worden besteed. De nieuwe regels staan daarnaast toe dat een commerciële omroep een programma verzorgt dat uitsluitend bestaat uit telewinkelen. Bovendien mogen ze hun programma’s laten sponsoren door producenten van geneesmiddelen en aanbieders van medische diensten.

Commerciele omroepen mogen dus voortaan 3 uur per dag teleshopprogramma aanbieden, publieke omroep mogen geen winkeldiensten aanbieden.

    Gerelateerde berichten