PAROOL-DIRECTEUR WEG NA RUZIE MET HOOFDREDACTIE

Directeur Ronald Pelle van Het Parool is uit zijn functie ontheven na een machtstrijd met de hoofdredactie. PCM uitgevers (onder meer de Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad) heeft Pelle woensdag opzij geschoven ‘om ruimte te scheppen voor nieuw te voeren beleid’.

De raad van bestuur houdt hem wel aan als ‘adviseur’. Inzet van de strijd is het commerciele beleid van Het Parool voor de komende jaren. In de onderhandelingen tussen hoofdredactie en directie, eiste Pelle het laatste woord. Volgens een direct betrokkene verzandden de gesprekken uiteindelijk in de vraag wie nu eigenlijk de baas is van die krant. PCM-bestuurder Ben Knapen koos partij voor de hoofdredactie.

Pelle heeft een meerjarenplan ingeleverd waartegen de hoofdredactie zich verzet. Hij wil meer geld steken in Internet en had een grote Amsterdamse website voor ogen in samenwerking met de lokale televisiezender AT 5. Ook wilde hij buurtkranten gaan uitgeven om advertentie-inkomsten terug te winnen. De hoofdredactie vreesde dat deze investeringen ten koste zouden gaan van de papieren krant. Sinds zijn benoeming tweeenhalf jaar geleden streeft de 46-jarige Pelle naar innige samenwerking tussen de journalisten van het Parool en marketing-afdeling. Hij zocht voortdurend de grens op tussen journalistieke onafhankelijkheid en commercieel gewin. Vorige maand kondigde hij zelfs een ‘krant op maat’ voor jongeren aan, terwijl de hoofdredactie van niets wist. (Volkskrant)

    Gerelateerde berichten