The Music Factory (TMF) en Fox 8 hebben een nieuwe modelovereenkomst gesloten met de Vecai.
TMF heeft in de modelovereenkomst afgesproken in principe 25 cent per abonnee per jaar te betalen
aan de kabelexploitanten. Ten opzichte van het vorige modelcontract heeft de muziek zender haar
het doorgiftetarief met 5 cent weten te verminderen. Bovendien was in het afgelopen modelcontract
opgenomen dat 12 cent per kabelabonnee per 10 miljoen gulden aan reclameinkomsten als toeslag zou worden betaald.
Deze extra toeslag (die ook bij Fox 8 van toepassing was) is in de nieuwe overeenkomsten bij TMF als Fox 8 komen te vallen. Volgens Jacqueline Bierhorst, die bij de Arcade Media Groep (mede) verantwoordelijk is voor de kabelcontracten, is de tariefsverlaging mogelijk gemaakt door TMF vooral te profileren als muziekkanaal dat zich op bepaalde leeftijdsgroepen richt, in plaats van de algehele bevolking. Bovendien stelt Bierhorst dat de zender een bijdrage levert aan de Nederlandse muziekcultuur.
Overigens zei Bierhorst dat de zender zich bij de introductie van digitale doorgifte via de kabel de zender er naar streeft in principe voor een zo breed mogelijk publiek beschikbaar wil blijven, alhoewel Bierhorst de verschillende mogelijkheden van digitale technieken (boeketten e.d.) niet direct afwijst.
Het nieuwe contract van Fox 8 betekent in principe een verhoging van de doorgiftevergoeding tot 50 cent per kabelabonnee per jaar (was 30 cent). Voor Fox 8 is afgesproken dat kabelexploitanten daarnaast nog een extra vergoeding krijgen indien op het kanaal homeshopping-programma’s worden uitgezonden. Ten opzichte van andere commerciële algemene zenders is de vergoeding die Fox 8 betaalt iets lager, alhoewel Fox 8 overdag de zendtijd inruimt voor Fox Kids, dat zich alleen op kinderen richt.. Zowel het modelcontract van TMF als Fox 8 hebben een looptijd van 1 mei 1999 tot 1 mei 2001. Overigens zijn modelcontracten van de Vecai niet bindend, en dienen zij ‘als model’ voor de individuele kabelexploitanten. (MediaNed)