Tv nodigt uit tot snoepen

Eindelijk is door onderzoek bevestigd wat iedereen al vermoedde: snoepen doe je voor de televisie. Vooral drop.

Een onderzoek onder scholieren (tussen 12 en 19 jaar oud) zet het kijken naar de televisie op de eerste plaats als het gaat om ‘consumptiemomenten’. In 9,1 procent van de gevallen eten scholieren hun zakken snoep en chips leeg voor de buis. Thuiskomen en de vrijdagavond scoren eveneens hoog als snoepmomenten, meldt het Studiecentrum Snacks en Zoetwaren. Drop is iets voor tijdens het niets doen, zoals tv kijken. Een avond uit vraagt om kauwgom, terwijl tijdens sporten en lunchpauzes de gevulde repen in trek zijn. Chips is er voor de avonden in het weekend en voor bij het tv kijken. De Nederlanders zijn de afgelopen negen maanden iets minder (een half procent) gaan snoepen, maar omdat ze kiezen voor steeds duurdere versnaperingen, ging de omzet toch met 2 procent omhoog.

Chocola had last van warm weer en een later dan gebruikelijke aanvoer van chocoladeletters in de winkels. Van de 559 miljoen kilo snoep en snacks die vorig jaar in Nederland zijn verkocht, bestond eenvijfde uit chips en andere zoutjes, eenvijfde uit suikerwerk, de helft uit koekjes en taartjes en de rest uit chocola. Een ander onderzoek schildert de snoepsector een vreugdevolle toekomst: we gaan steeds vaker snoepen, omdat de scheidslijnen tussen snoep en ‘gewoon’ voedsel vervagen. Pizza’s zijn van voeding verworden tot snack, terwijl zuivel juist meer op snoep is gaan lijken (fruityoghurts), aldus onderzoeksbureau Signs of the Time. Het aantal consumptiemomenten neemt toe, onder meer omdat mensen vaker en langer onderweg zijn.(ANP)

    Gerelateerde berichten