Amerikanen openen aanval op Canal+

Twee grote Amerikaanse studio’s, Disney en Columbia Sony, zijn een nieuwe tv-zender voor de Benelux aan het opzetten. Deze gaat vanaf het voorjaar 24 uur per dag films brengen. Als grote concurrent zien de Amerikaanse studio’s de zender Canal+, waarmee ze nu nog een contract hebben.

In een grote personeelsadvertentie in de dagbladen voor een directeur marketing (salaris: 250.000 gulden plus bonus) melden de initiatiefnemers, die niet bij naam worden genoemd, dat de organisatie vanuit Londen wordt aangestuurd. Alle sales, marketing en operationele activiteiten zullen vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam worden gecoördineerd. De directeur marketing moet met een team van zes mensen en een budget van miljoenen guldens ervoor zorgen dat het tv-station ‘zich onderscheidt als een uniek A-merk’.

Adjunct-directeur Will Moerer van Canal+ noemt de nieuwkomer geen bedreiging en vraagt zich af of deze wel ooit in de lucht komt. “Ik heb vernomen, dat de studio’s niet bereid zijn financiële verplichtingen met distributeurs van films aan te gaan, voordat zij daadwerkelijk uitzenden. Ze tekenen niets. Ik heb ook grote twijfel of zij voldoende films kunnen produceren en uit de markt halen om 24 uur per dag uit te zenden. Het zou me niet verrassen als ze over een paar maanden van hun plannen afzien en met ons verder gaan.”

De terughoudendheid van de nieuwe zender om financiële verplichtingen aan te gaan, houdt volgens ingewijden verband met de omstandigheid dat de Europese Commissie nog haar goedkeuring moet geven aan de plannen van de Amerikanen. Een van de Nederlandse kabelmaatschappijen die de Amerikaanse zender gaat doorgeven is Casema. Verder worden Mediakabel en UPC als ‘doorgeefluik’ genoemd. (Algemeen Dagblad / Henk de Ruijter)

Gerelateerde berichten