Groningen weer in STER-spotjes op tv

De provincie Groningen gaat weer op de televisie. Vanaf komende zondag zijn er tot en met maart regelmatig zes verschillende promotiespotjes te zien, waarin diverse aspecten van de provincie worden belicht. Zondag zijn de spotjes te zien in de STER-blokken van 11.54, 14.16 en 17.26 uur op Nederland 2. Bij vijf verschijnt commissaris van de koningin Hans Alders tot slot in beeld met de slogan ,,Er gaat niets boven Groningen”. Het zesde spotje wordt afgesloten door de burgemeester van Groningen, Jacques Wallage. Beide heren zijn volgens gedeputeerde Alexander Sakkers gekozen omdat ze in den lande alom bekend zijn.

De spotjes zijn bedoeld om de bekendheid van Nederlanders met Groningen te vergroten. Het uiteindelijke doel is het verder versterken van de economische activiteiten. Verantwoordelijk voor de campagne is het Groninger Promotie Overleg, dat onder voorzitterschap staat van Hans Alders. Sakkers is vice-voorzitter. De campagne kost in totaal 750.000 gulden en wordt niet alleen door het provinciaal bestuur betaald. Ook de gemeenten Groningen, Hoogezand-Sappemeer, Veendam, Winschoten, Stadskanaal, Delfzijl en Vlagtwedde werken mee. Daarnaast is er een aantal grote sponsoren gevonden: Gasunie, Koop Holding, NAM, Philips DAP en Hazewinkel Pers.

De spots gaan over economie, informatie technologie, cultuur, toerisme, wonen en de stad Groningen. In korte flitsen worden beelden van Groningen vertoond. Tijdens de vertoning op TV is ook het adres van een nieuwe internet-site in beeld: www.groningen-info.nl. Op deze site kan meer informatie over de vertoonde onderwerpen worden verkregen. Ook wordt verwezen naar instanties die meer informatie kunnen verschaffen. Naar een aantal belangrijke organisaties kan rechtstreeks worden doorgeklikt. De site heeft ook een nieuwsrubriek, die door Hazewinkel Pers wordt verzorgd.

Na uitzending van de TV-spots vindt een effectmeting plaats, waarin wordt nagegaan hoeveel Nederlanders kennis hebben gekregen van Groningen. Ook wordt het bezoek aan de internet-site geregistreerd.
Alexander Sakkers hoopt dat de campagne een vervolg zal krijgen en dat dan alle 25 Groninger gemeenten mee zullen doen. Een eerdere promotiecampagne met de slogan ,,Er gaat niets boven Groningen” was een succes. Maar liefst dertig procent van de mensen wisten zich de slogan spontaan te herinneren. Die spots werden afgesloten door de toenmalige commissaris van de koningin Henk Vonhoff. (Groningerdagblad)

Gerelateerde berichten