Marktaandelen publieke omroep 35, Commerciëlen 48

De publieke omroepen behaalden in week 03 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel ’s avonds van 35 procent, dat van de zes grootste commerciële omroepen bedroeg 48 procent. Dat meldt de NOS, onder verwijzing naar het Continue Kijkonderzoek, dat wordt uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP. Genoemde percentages zijn onveranderd vergeleken met de week daarvoor.

RTL4 haalde een gemiddeld marktaandeel van 17 procent in week 03 (zelfde in week 02), RTL5 van 4 procent (was 3 procent), Veronica van 9 procent (onveranderd), SBS6 van 11 procent (was13 procent), Net5 van 5 procent (was 4 procent) en Fox8 2 procent (onveranderd). Buitenlandse zenders haalden in totaal nog een marktaandeel van 8.7 procent (9.1 procent) in week 03, video was goed voor 3.4 procent (3.1 procent), terwijl regionale televisie 2 procent toevoegde (onveranderd).

Nederland 1 haalde in week 03 het hoogste marktaandeel op maandagavond (20 procent) door het Journaal 20.00 uur, Netwerk, Spoorloos, en Toen was geluk heel gewoon. TV2 haalde het hoogste marktaandeel op dinsdagavond (19 procent) door BZN ontmoet…, Love letters en TV show op reis. Nederland 3 noteerde 14 procent op dinsdagavond dankzij Twee voor twaalf, Journaal 22.00 uur en Sportjournaal.
De toptien van best bekeken programma’s in week 03 wordt aangevoerd door het Journaal op zondag 23 januari bij de NOS (kijkdichtheid van 19 en 2.61 m. kijkers). Gevolgd door Spoorloos op de maandag (Veronica) met, respectievelijk, 16 procent kdh en 2.2 miljoen kijkers. Wat kdh betreft staat 1 procent voor 141.200 kijkers vanaf zes jaar en ouder.

De toptien met best gewaardeerde programma’s van de publieke omroep werd aangevoerd door ER van de Avro of vrijdagavond samen met Rembrandtkade 10 van de EO op zaterdagavond, Beide programma’s waren goed voor een waarderingscijfer van 7.9. Zoals bekend weigeren HMG en SBS de waardering van hun programma’s te laten meten. (Adfomatie)