Pearle mag de reclamespot ‘de uitverkoop van de eeuw’ niet meer uitzenden. Dat is de uitspraak van de rechtbank in Utrecht in een kort geding dat concurrent Hans Anders had aangespannen. De opticiën heeft zich volgens de rechtbank ook schuldig gemaakt aan misleiding. Pearle moet een rectificatie plaatsen in drie landelijke dagbladen. In de reclamespot, die op 24 december voor het laatst werd uitgezonden, koopt een man grote aantallen monturen bij een winkel van Pearle.
In de eerste versie van de spot laadde hij deze in een witte bestelbus met het beeldmerk van Hans Anders. Na protesten van Hans Anders veranderde Pearle de kleur van de bus in blauw en het opschrift in ‘de witte brillenhal’. Beide versies vonden geen genade in de ogen van de president van de rechtbank. President mr. G. van der Burg vond dat Pearle ten onrechte de suggestie had gewekt dat tijdens de uitverkoop alle Pearle monturen goedkoper waren dan die van Hans Anders. Van der Burg achtte dit onrechtmatig jegens Hans Anders omdat dat bedrijf er juist prat op gaat altijd de goedkoopste te zijn. (ANP / Wanadoo)