SBS gaat samen met kabelbedrijf UPC in betaal-tv

SBS, moederbedrijf van de Nederlandse tv-zenders SBS6 en Net5, gaat nauw samenwerken met het tv-kabelbedrijf UPC. Het duo richt vier zenders op die alleen toegankelijk zijn voor kijkers met een abonnement. De zenders richten zich in eerste instantie op de Benelux. UPC heeft vooral in Nederland veel kabelbedrijven gekocht, die voorheen vaak in handen waren van gemeenten. Zo zijn de tv-kabels van Amsterdam in handen van UPC.

SBS en UPC gaan ook samen in internet. Internetgebruikers krijgen tekenfilms, series, digitale ’tijdschriften’ en spelletjes aangeboden. Een deel van deze ‘programma’s’ is afkomstig van ZeniMax Media, een Amerikaanse dochter van SBS die daarin gespecialiseerd is. Ook ‘programma’s’ van derden wordt via het duo SBS/UPC op internet aangeboden.

Het internetaanbod is vooral te bezien en te beluisteren met de snelle, breedbandige kabelverbindingen die Chello Broadband levert. Dat is weer een dochter van UPC. ,,Deze gezamenlijke onderneming combineert de ervaring van SBS in programma’s en de internettechnieken en creativiteit van ZeniMax met het netwerk en het abonneebestand van UPC”, is dan ook de conclusie van SBS-topman Harry Evans Sloan.
De twee gaan niet alleen op het gebied van programma’s samenwerken: er zit ook een financieel staartje aan. SBS geeft onderhands drie miljoen aandelen uit, die door UPC worden gekocht voor 162 miljoen dollar (f 360 miljoen). UPC was al een grote aandeelhouder van SBS en heeft na deze transactie 18 procent van het tv-station in handen. (ANP / Wanadoo )

Gerelateerde berichten