“Vakantieman, gezellig he!” weerklonk het enkele jaren geleden wekelijks op de vaderlandse beeldbuis. Frits Bom, alias De Vakantieman, deed wekelijks zijn ding bij RTL4, maar die omroep maakte daar een abrupt einde aan. Bom spande een rechtszaak aan tegen zijn werkgever, maar dat was vergeefse moeite. Maar kijk nu eens: SBS6 wil Bom wel hebben, alleen… op voorwaarde dat het publiek hem niet irritant vindt!
En daartoe heeft de zender Bureau Intomart de (geheime) opdracht gegeven een opinie-onderzoek in te stellen naar… Frits Bom! Een landelijke telefonische steekproef, met als kardinale vraag: hoe hoog is de irritatiefactor van Frits Bom? Maar ook: is hij objectief? Maakt hij goede programma’s? En, hoe vindt men “Vakantie TV” van SBS6: zou Bom dat moeten presenteren? Tevens vraagt Intomart zijn respondenten een heus rapportcijfer te geven aan de voormalige vakantie- en consumentenman.
SBS6 laat weinig los over dit bijzondere (en enigszins genante) onderzoek. Wel is bekend dat in totaal vijfhonderd mensen worden benaderd. Het zou echter, zowel bij zowel commerciele als publieke omroep, geen zeldzaamheid zijn dat interne onderzoeken naar persoonlijkheden worden uitgevoerd.
En mocht Frits Bom inderdaad als irritant uit de bus komen, en dan dus geen aanstelling bij SBS krijgt toegewezen, dan kan je de vakantiefanaat altijd nog ontmoeten op het wereldwijde web. Op de site TV-reizen (onderdeel van TV Web) schrijft hij zijn eigen column. (ShowWereld)