RadioCall, dochter van Intomart BV, heeft in een periode van vijf weken, verspreid over de maanden januari en februari, een telefonisch onderzoek uitgevoerd onder 13.750 respondenten binnen de uitzendgebieden van elf commerciële regionale en grootstedelijke radio’s. Deze stations richten zich vooral op de doelgroep van 20 tot 34 jaar, en doen dat met veel herkenbare popmuziek, aangevuld met doelgroepgericht nieuws uit de regio, waarmee ze zich onderscheiden van de overige muziekzenders.
BIJNA ANDERHALF MILJOEN LUISTERAARS
Uit het onderzoek blijkt dat in de doelgroep het gezamenlijke marktaandeel nu op 7.5% ligt. Dit was 7.1% in oktober 1999. Iedere week stemmen in het tijdvak 07.00-19.00 uur 1.435.000 personen af op de regionale commerciële stations, van wie 62% jonger is dan 35 jaar. Vooral Hot Radio, Keizerstad FM en Radio Rebecca bleken een opvallende winst te hebben geboekt ten opzichte van de landelijke omroepen. Ook City FM in Amsterdam en de grootstedelijke publieke omroepen Stads Radio Rotterdam en Stads Radio Den Haag blijken een belangrijke bijdrage te leveren aan het bereik van deze regiostations in de doelgroep 20-34 jaar.
EEN GROEI VAN LIEFST 30%
De regionale commerciële en publieke grootstedelijke stations (die laatste twee zijn dus de Stadsradio’s Rotterdam en Den Haag) vallen in het landelijke continu luisteronderzoek van Intomart onder de noemer ‘overigen’. Het is opvallend dat in het laatste jaar deze categorie in dit onderzoek een groei heeft doorgemaakt van maar liefst 30%! Het marktaandeel staat inmiddels op 8.5%. (RadioVisie)