Het kabelbedrijf United Pan-Europe Communications (UPC) heeft donderdag een bod uitgebracht op radio- en tvbedrijf SBS Broadcasting. Met de overname is een bedrag gemoeid van 2,8 miljard dollar (f 6,4 miljard), aldus een donderdag uitgegeven verklaring.
UPC, dat evenals SBS aan de Amsterdamse effectenbeurs is genoteerd, heeft al een belang van 23 procent in SBS, moederbedrijf van onder meer de Nederlandse tv-zenders SBS6 en Net5. Ze werkten sinds vorig jaar samen bij het kopen van uitzendrechten en het ontwikkelen van themakanalen. De overname brengt twee verliesgevende bedrijven bij elkaar.
Met de voorgenomen overname wil UPC eigen content in huis halen om niet langer afhankelijk te zijn van leveranciers. UPC volgt hiermee de strategie van vele internetbedrijven, ingezet door de overname van Time Warner door AOL, om traditionele mediabedrijven in te lijven.
UPC Media wil met het mediabedrijf het belangrijkste multimediaplatform van Europa worden, aldus president directeur Mark Schneider. SBS Broadcasting moet een positieve impuls gaan geven aan de breedbanddiensten van UPC, waarvan UPCtv een belangrijk onderdeel gaat worden. (Nu.nl)