* Altavista start in Engeland met gratis internet. Nou is dat geen wereldschokkend nieuws, maar wel dat de klanten kunnen inbellen op een (gratis) 0800 nummer. Altavista berekend hiervoor een eenmalig inschrijfgeld van ongeveer 100 gulden. Het bedrijf is nu ook bezig om te onderzoeken wat er op de Nederlandse markt mogelijk is. Ook Telfort heeft al bekend gemaakt plannen te hebben voor een soortgelijke dienst. Misschien zijn we dan eindelijk van die rottikken af…. (t-mail, Telegraaf, MvD)
* We hebben vorige week gemeld dat Ben interesse heeft in UMTS frequenties. Afgelopen week heeft Ben echter bekend gemaakt dat de veiling van deze frequenties, halverwege dit jaar, te vroeg komt. Volgens Ben moeten andere diensten, zoals GPRS, eerst een acceptatie onder het publiek verkrijgen voordat men verder kan gaan denken. (t-mail)
* Grappig: op de site van GSM Direct, een online shop, staat een banner voor een incassobureau! Tipje voor de operators, dat incassobureau? (MvD)
* Voor wie het nog niet wist: Ben is een reclamecampagne begonnen om mobiele bellers bewust te laten worden van het belgedrag, vooral in de auto. De campagne bevat een commercial waarin cijfers te zien zijn over het aantal verkeersdoden per jaar door bellen in de auto. Moraal van de campagne: Ben ziet u graag bellen, maar denk wel na voor u het doet. (Ben)
* De Radiowereld zoekt telecomnieuws, tips en geruchten. Wie nog iets heeft, hoeft het alleen maar even op mail te zetten. Simpel toch? (MvD)
* One-tel heeft haar binnenlandse tarieven verlaagd. In de piekuren betalen de klanten nu 8 cent per minuut, en in de daluren 4 cent per minuut. (one-tel). Ook bij Tele2 is er een verlaging doorgevoerd: bellen naar mobiel kost nu nog maar 47 cent per minuut. (Tele2)
* De Europese commissie heeft nog geen besluit genomen over de overname van Mannesmann door Vodafone. Vodafone moet met extra informatie komen voordat er een besluit wordt genomen. Het ziet er naar uit dat er pas een beslissing komt in de loop van april, mei. (Volkskrant)
* Mensen die afgelopen maandag hebben geprobeerd om de servicelijnen van Libertel te bereiken, kunnen van een koude kermis zijn thuisgekomen. Twee van de vijf callcenters hadden aardige problemen, waardoor bellers de Libertel medewerkers in slechts enkele gevallen konden verstaan.
* Debitel heeft een directeur IT & klachtafhandeling benoemd. Als men de berichten over Debitel mag geloven, was dat wel nodig ook. (Debitel)
* Er is aardig wat ophef ontstaan over de beursgang van World Online. Het bedrijf zou volgens verschillende analisten in de toekomst wel eens aardig in de problemen kunnen komen. Onder andere het feit dat er een neerwaartse druk is op de beltarieven zou het bedrijf wel eens kunnen nekken. World Online is voor een groot deel afhankelijk van de kick back vergoedingen (de provider ontvangt van KPN een bepaalt bedrag per minuut dat ze genereren aan onlinetijd).
Ook de advertentie inkomsten, een andere -toekomstige- bron van inkomsten, willen niet echt vlotten. World Online lijkt met haar beursgang vooral gebruik te willen maken van de internethype die op dit moment de beursvloer beheerst. Overigens heeft KPN het bericht van World Online dat ze de grootste waren met klem tegengesproken door met het bericht te komen dat KPN meer dan 1 miljoen klanten heeft met haar internetdiensten. De timing van KPN om met dit bericht te komen is aardig ongelukkig voor World Online. (De Gelderlander, MvD)
* Callcenterbedrijf SNT, dat ook naar de beurs is gegaan, heeft een goede start gemaakt op de beurs. Op de eerste dag dat er gehandeld werd in het aandeel verdubbelde de koers. (De Gelderlander)
* Het begint erop te lijken dat internetprovider Superweb een klein beetje uit het diepe dal kruipt. De dienstverlening is iets verbeterd, met onder andere meer bandbreedte en extra inbelcapaciteit. Ook is Superweb aan het onderhandelen met Versatel voor het leveren van capaciteit. Dit zou moeten gebeuren naast de capaciteit dit Eneco al levert.
Superweb heeft een moeizame start gekend met zeer veel ontevreden klanten (waaronder ondergetekende) vanwege de slechte bereikbaarheid, een moeilijk te bereiken helpdesk en een gebrek aan bandbreedte. Het liep zelfs zo hoog op dat de Consumentenbond een abonnement bij Superweb ontraadde. Nu Superweb serieus bezig lijkt te zijn om eens wat te gaan doen aan de problemen, is er misschien nog toekomst voor het bedrijf. (MvD)